*Nettavisen* Nyheter.

Slik beviser SAS at Norwegian er «søppel»

Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX (Scanpix Sweden/Montasje)

- Stølen & Co bruker tiden på «trash talk». Nå er det full krig i fly-Norge.

20.03.12 21:32

NA24 skrev mandag at flere aktører i finansmarkedet mente at SAS og investoransvalig, Sture Stølen, drev en svertekampanje mot Norwegian.

Hovedfokus har vært de statlige garantiordningen fra amerikanske myndigheter via Export-Import Bank of the United States. De fleste land har en slik garantiordning.

I Norge har man blant annet Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (GIEK), og Eksportfinans, som yter tilsvarende tjenester.

For Norwegian er denne viktig, da den bidrar til at de kan kjøpe alle flyene som de nylig bestilte.

SAS skal imidlertid ha løpt rundt og meddelt at Norwegian er dårligere stilt enn de egentlig er og at selskapet klassifiseres som «junk», eller søppel på godt norsk.

- SAS og Sture Stølen var hos Fondsfinans og presenterte SAS for investorer 1. mars. Da sådde Stølen tvil om den amerikanske finansieringsordningen og la frem noen regnestykker om hvor dyrt det ville bli for Norwegian, sa en finansaktør til NA24 mandag.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

Fra sitt tilholdssted i Peru
Fra sitt tilholdssted et sted i Peru slår nå Sture Stølen tilbake. Han kjenner seg ikke igjen og er ekstremt overrasket over påstandene.

- Jeg har selv sendt kanskje to til tre mails på dette temaet til noen analytikere, som er interessert i akkurat Ex-Im og de kostnadene det skulle innebære, sier Stølen.

NA24 sitter på kopi av regnearket Stølen har sendt.

Det er fra en av verdens største investeringsbanker, Morgan Stanley, og viser at Stølen mener at Norwegians fly kan defineres som såkalt «junk», eller søppel på godt norsk.

- Det er vi uenig i. Norwegians fly er av høy standard og lett omsettelige, følgelig mener vi at flyene ikke skal klassifiseres som «junk», sier analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities til NA24.

Her kan du selv se regnearket Stølen har sendt

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Faksimile)

- At det oppfattes av en konkurrent som en svertekampanje, får det jo stå for deres regning, mener Stølen.

Han mener på sin side at Norwegian bruker store deler av sin presentasjon på hvor svak SAS er.

- Jeg er jo selv ekstremt overrasket over påstandene, spesielt fra en konkurrent som bruker store deler av sine presentasjoner til å presentere hvor svak SAS er, sier Stølen.

- Trash talk

Norwegian forstår ikke Stølen.

- Det er jo litt merkelig at Stølens eiere - inkludert de skandinaviske regjeringene - synes det er greit at han bruker så mye tid på å snakke om Norwegians finansiering og betingelser, fremfor å fokusere på SAS egne økonomiske utfordringer i møter med finansmarkedet, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til NA24.

Skånvik forteller videre at det ikke bare er i Oslo at SAS snakker negativt om Norwegian.

- Vi hadde møter i London nylig med en rekke finansaktører og da hadde Stølen & Co vært der i forkant og brukt tiden på «trash talk» om Norwegian. Så vi har egentlig visst hva som foregår, men tenkt som så at det blir fort gjennomskuet når våre økonomiske betingelser serveres med bruksanvisning fra konkurrenten, sier Skånvik.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Nils Collett Vogt

Norwegian forteller videre at selskapet aldri har gitt detaljerte opplysninger om rentenivået.

- Vi har aldri gått ut med detaljert informasjon om våre rentebetingelser i det offentlige rom. Det vi har gjort er å gi en «range» og en del forutsetninger i dialog med analytikere. Og de vet jo utmerket godt at selskapene har ulik finansieringskostnad, at det for eksempel er forskjell på å være «investment grade» og «junk», sier Skånvik.

- 1,5 prosent kostnad kan ikke stemme

Stølen forteller at han har henvist til «et hav av» internasjonale analytikere som mener at rentenivået, uavhengig av selskap, ligger på opp mot fem prosent.

- Vår erfaring tilsier en finansiering på fire til fem prosent er det normale om vi skulle gjøre en Ex-Im, sier Stølen.

Stølen bekrefter videre at han og SAS hadde en presentasjon hos Fondsfinans.

- Det stemmer at vi var hos Fondsfinans, men jeg har ikke vist noe regnestykke omkring hvor dyrt det blir for Norwegian, sier Stølen.

- Det jeg har nevnt er at det jeg har hørt om at Norwegian skal finansiere seg på 1,5 prosent, ikke kan stemme, ut i fra det som er normalt i bransjen, noe vel Norwegian senere bekreftet.

- Om finansmarkedet spør meg om 1,5 prosent er realistisk lånekostnad, svarer jeg ærlig at det skulle innnebære en betydelig høyere kostnad. Ingen kan låne til 1,5 prosent, ikke engang de sterkeste flyselskapene i verden, fortsetter Stølen.

- Slår 500 mill på bunnlinja

Tidligere i vinter bestilte Norwegian 222 nye fly, 122 fra Boeing-fabrikken i USA og 100 fra Airbus-fabrikken i Frankrike. Listepris for ordren ligger på over 120 milliarder kroner, men trolig har Norwegian fått en betydelig rabatt, slik at de må punge ut med rundt 70 milliarder kroner.

- Vi forventer at en tredjedel av flyene blir tatt på sale-leaseback kontrakter og resterende av flyene kommer med eksport garantier. I 2022 estimerer vi at Norwegian har ca 25 milliarder kroner i gjeld på peak, sier Sivertsen.

Med andre ord er Norwegian sensitiv til rentesvinger.

- Ett prosentpoeng vil slå 250 millioner kroner for Norwegian før skatt, sier Sivertsen.

Stølen opererer med rundt en prosent høyere rente enn markedet og enda høyere enn Norwegian selv.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Nils Collett Vogt

I Arctics estimater ligger Sivertsen inne med et resultat før skatt på rundt 1,1 milliarder kroner i 2012 og netto gjeld på 3.5 milliarder.

- Jeg driver ingen svertekampanje

Sture Stølen mener at han ikke driver noe svertekampanje, men at det er viktig å kommunisere riktig og faktabasert beskrivelse av det som pågår i bransjen. Det gjelder både positive og negative saker.

- De som bedriver en svertekampanje er snarere Delta, som vel ønsker at Ex-Im forsvant, sier Stølen.

SAS ønsker ikke at Ex-Im forsvinner. Selskapet har selv hatt finansieringsløsninger der Ex-Im var et alternativ, men som selskapet forkastet selv fordi det ble for dyrt tilbake i 2009.

SAS vil jo også etterhvert se på låneløsninger via EDC, som er Europas svar på Ex-IM, i forbindelse med sine Airbus-fly som kommer i 2016.

- Vi vet jo heller ikke om EDC-finansiering er tilgjengelig for oss for Airbus leveransene i 2016. Slike garantier finnes ikke. Det søkes om dette ca ett år før leveransen, sier Stølen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.