Slik ble internett tilgjengelig over alt

Foto: JUSTIN SULLIVAN (AFP)

Dette er det viktigste som skjedde for at du skulle få internett i lomma.

28.10.11 09:20

Tirsdag 1. november blir Nettavisen 15 år. Vår historie er også historien om hvordan internett har forandret Norge.

For å markere de enorme endringene vil Nettavisen de kommende dagene nominere de personene, bedriftene og produktene som har forandret Norge mest i disse årene.

Denne artikkelen tar for seg mobil.

På relativt få år har mobiltelefoner utviklet seg fra å være enkle telefoner, til å være nærmest fullblods datamaskiner som du også kan benytte til å ringe med.

BAKGRUNN: Det vil aldri skje igjen

Den prosessen er det mange som fortjener ære for å ha vært med på, der teleoperatørene i første omgang kanskje står ved å ha bygget ut ny teknologi som ar kommet på løpende bånd. Hadde det ikke vært for at en først satset på datateknologien GPRS, hadde kanskje internett på mobilen aldri blitt noe av, og overgangen til EDGE og 3G har på mange måter vært et kvantesprang for tilgjengeligheten av internett på mobiltelefoner.

Og en mobilopplevelse er ingenting uten godt innhold. TV 2 har blant annet laget svært gode videoløsninger, DnB NOR har gått i bresjen for nettbank og Norsk Tipping har gjort det mulig å spille Lotto fra lomma.

Men det er andre aktører som kanskje i enda sterkere grad har bidratt til at bruken av internett på mobiltelefoner har skutt til himmels de siste årene.

WAP-portal

I det mobile internettets barndom, fant en fort ut at det ikke var så lett å bare åpne vanlige nettsider på en bitte liten mobilskjerm. En bestemte seg derfor å lage en egen teknologi som var spesielt utviklet for mobiler, og den fikk navnet WAP.

Tanken var god, men ta teknologien begynte å rulles ut, sto ikke akkurat kundene i kø for å kaste seg over det heller dårlige tilbudet av innhold som var der ute - særlig med tanke på at bruk av datatrafikk på mobiltelefoner var svindyrt.

Men i dette vakuumet, fant Telenor ut at de skulle kopiere suksessene fra det vanlige internetts barndom: De laget sin eget startside på nett, med en salig blanding av redaksjonelt innhold og gode tjenester, og sørget for at alle mobiltelefoner som ble solgt med binding til Telenor, var ferdig satt opp til at en havnet på denne startsiden. Samtidig satt de ned kostnaden for bruk av WAP-delen av internett.

Resultatet ble at mobilbrukerne fikk tilgang til en god og ryddig portal med det de trengte, samtidig som alle som opplevde å bli lenket til fra denne startsiden opplevde en kraftig trafikkvekst.

Tjenesten fungerer fortsatt som en portal for de som fortsatt benytter de mindre avanserte telefonene.

Opera Mini

Det norske nettleserselskapet Opera hadde en annen visjon om hvordan man skulle få til internett på mobilen. Fremfor å lage en egen teknologi, og egne tjenester, som var spesialtilpasset mobiler, mente Opera at det hele kunne løses ved hjelp av en nettleser som tilpasset vanlige nettsider til mobiltelefonen.

Resultatet av den visjonen ble Opera Mini i 2005, en nettleser som skulle fungere på nærmest alle tenkelige mobiltelefoner. Nettleseren var løst basert på selskapets vanlige nettleser for PC-er, men skilte seg ut ved at den forsøkte å endre nettsider til å passe på mobilens små skjermer.

Måten Opera har fått til dette på, var å kjøre alle nettsider gjennom en konverteringsprosess på sine egne servere, før informasjonen blir sendt videre til mobiltelefonene. Dette ga to klare fordeler: For det første trengte ikke mobilene være spesielt kraftige for å tilpasse nettsidene selv, men kanskje enda viktigere: I konverteringsprosessen komprimerte en nettsidene til bare en brøkdel av vanlig størrelse, noe som reduserer nettverksbruken betydelig, og dermed også mobilregningene.

Selskapet hevder å ha over 100 millioner brukere på verdensbasis. Selv etter smarttelefonenes inntreden har suksessen fortsatt fordi en kan kutte mobilregningen ved å bruke den norske nettleseren - spesielt om en er i utlandet.

Apple

9. januar 2007 var undertegnede i Las Vegas på den gigantiske teknologimessen CES, der nærmest alt som kan krype og går dukker opp for å vise fram det nyeste og hotte. Apple har derimot stort sett alltid holdt seg unna messen, uten at det har vært noe stort savn med alle de haugene og lass med utstillere som er der.

Foto: Paul Sakuma (AP Photo/SCANPIX)

Men den ettermiddagen var det bare én ting journalistene snakket om seg i mellom, nemlig den lanseringen Steve Jobs nettopp hadde stått for på et annet arrangement langt unna. Ryktene om iPhone hadde gått i lang tid, og utover at den på mange tekniske måter skuffet, var den umiddelbart regnet som en revolusjon. Apple kuppet rett og slett verdens største forbrukerelektronikkmesse - uten å en gang være til stede.

Sakte, men sikkert har iPhone utviklet seg til å bli kanskje den største revolusjonen for internett på mobilen vi har hatt. Alt var gjort så utrolig brukervennlig, og med ett var det mulig å surfe på fullverdige nettsider på mobilen.

Plattformen har samtidig utviklet seg til å bli den første som klarte å lage et økosystem rundt applikasjoner. AppStore var en umiddelbar suksess, og klarte ikke bare å gi deg tilgang til titusenvis av forskjellige mer eller mindre nyttige småprogrammer, men den klarte fra første øyeblikk å vise at det er mulig å få betalt for ting - også på internett.

Samtidig som iPhone i seg selv har vært et viktig skritt, har det også ført til en totalt revolusjon i mobilmarkedet. Verdens største mobilprodusent, Nokia, står nå på vaklende ben på grunn av smarttelefon-revolusjonen, og mens nye vinnere har vokst fram i konkurransen med Apple.

I dag vil mange hevde at det er flere mobiltelefoner på markedet som er bedre enn iPhone, men det er iPhone som har banet vei.

De nominerte er:

  • Apple for den revolusjonen iPhone var
  • Opera for Opera Mini
  • Telenor for sin WAP-portal

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.