*Nettavisen* Nyheter.

Slik blir de «sunne» drikkene usunne

Foto: Klikk (Klikk)

Tror du smoothies og vitaminvann er sunt? Ikke nødvendigvis.

24.03.13 14:50

(SIDE2): Er disse sunne drikkene egentlig bra for deg?

Ifølge Huffington Post er det lett å misforstå når det gjelder forskjeller i «sunne» og usunne drikkevarer. Kostholdsekspert Patricia Chuey har derfor delt sine tips til å finne ut sannheten om de ulike «sunne drikkene».

Smoothie
En smoothie kan være både sunn og næringsrik, men du bør lage den selv.

Smoothies som du kjøper på cafe eller i kiosk kan i tillegg til sunne frukt og grønnsaker inneholde mindre sunne yoghurtvarianter med høyt sukkerinnhold, flytende sirup for å gjøre drikken søtere på smak, iskrem, usunt sjokoladepulver og lignende.

Hjemme har du selv kontroll på hva smoothien består av og du kan selv freshe den opp med sunnere ingredienser som for eksempel ekte kakaopulver, bær og usaltede nøtter.

Rødvin
Joda, et glass om dagen sies å være gunstig for helsen, men sliter du med å holde kontroll over vininntaket kan dette heller gi en negativ effekt.

Et tips kan derfor være å erstatte noe av alkoholen med å spise ferske druer eller usukret druejuice.

Klikk på bildet for å forstørre.

Soyamelk eller vanlig melk?
For de som ikke tåler vanlig melk er soyamelk et godt alternativ. Men velger du soyamelk fordi du tror dette er sunnere kan du fort ta feil. Soyamelk inneholder gjerne litt mer fett og dermed også flere kalorier sammenlignet med de vanlige melketypene.

Det kan derfor være bedre å velge en lettere og usøtet variant av soyamelken. I tillegg har melk et naturlig innhold av kalsium, noe soyamelken ikke har.

Det finnes derimot varianter som er tilsatt kalsium og som derfor er et mer næringsrikt valg. Innholdet av proteiner er imidlertid det samme både i vanlig melk og i soyamelk.

Te
Både grønn og sort te er generelt sunt og godt for kroppen da dette inneholder ulike antioksidanter og null kalorier.

Men lager du sukkervann av den opprinnelige teen mister drikken mange av de gode helsefordelene.

Klikk på bildet for å forstørre.

Det samme gjelder de mange variantene av iste. Hvis du kjøper iste i butikken har disse ofte et høyt sukkerinnhold og aromastoffer med telignende smak. Et mye bedre alternativ vil være å lage sin egen hjemmelagde iste med ekte teblader, sitron og honning.

Vitaminvann
Bruker du vitaminvann som unnskyldning for å få i deg vitaminer bør du vurdere å bytte ut drikken med noe annet.

Ofte er det mer sukker enn vitaminer i vanntypene som markedsføres for sitt vitamininnhold. Du blir heller ikke mett på samme måte som når du spiser mat, noe som kan føre til at du i løpet av dagen inntar en del ekstra kalorier.

Lettbrus
Her er det ikke sukker eller kalorier som er problemet siden det ikke finnes i lettbrusen. Her brukes det søtningsstoffer og selv om disse ikke er farlig for de fleste av oss, kan mange oppleve at søtstoffene trigger søtsuget og gjør oss mer sultne.

Dette kan igjen lede til et høyere mat- og drikkeinntak enn det man egentlig har behov for.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.