RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik blir du bikiniklar

Foto: Thinkstock/Cornelis Elander
Dårlig tid? Hollywoodtreneren hjelper deg.

(SIDE2:) Det er ennå mai, men allerede nå har vi virkelig fått kjenne på sommervarmen i store deler av Norge. Selv om vi trolig får en litt kjøligere periode fremover, er ikke sommeren langt unna.

Har du ikke kommet helt i den formen du hadde tenkt? Du er ikke alene. Sommeren kommer ofte brått på. Den gode nyheten er at det fortsatt er mulig å endre mye! Hollywood-trener Cornelis Elander hjelper deg å bli bikiniklar!

Cornelis jobber som personlig trener, med base i Hollywood. Han har naturligvis mange klienter som trener for å se bra ut, og vet hvordan du bør legge opp trening og kosthold for å oppnå sommerkroppen.

Se Cornelis' tre punkter for å få sommerkroppen lengder ned!

Kjendistreneren er også treningsekspert for Side3, der han gir gode råd til menn som ønsker seg muskler. I denne artikkelen er imidlertid machofokuset lagt til side. Cornelis har også en oppskrift for damene. Men også her er vekttrening hovedfokus.

(Artikkelen fortsetter)

– Muskler gjør deg slankere
– Altfor mange tror at man automatisk får store, bulende muskler av å trene med vekter, mens det faktisk kan være det stikk motsatte, sier Cornelis.

Selv om muskler veier mer enn fett, kan mer muskler få det til å se ut som du har gått ned i vekt.

– Jo høyere prosent muskelmasse du har, jo mer vil kroppen din forbrenne. Du vil lettere både kunne «gå ned i vekt», altså se slankere ut, og selvsagt bli mye strammere i kroppen av å trene riktig styrketrening, sier han.

(Artikkelen fortsetter)

– Tren hardt
Selv om det er kort tid til bikinisesongen, er det ingen grunn til å tenke at det ikke er noe poeng å trene nå. Cornelis mener det er innsatsen de siste ukene som er avgjørende for hvordan du ser ut. Men han understreker at treningen må være hard.

– Det viktig at du trener hardt og riktig, så det jeg liker å kalle for «søndagstrening» gir liten, eller ingen effekt!

(Artikkelen fortsetter)

– Spis frukt og grønt
Det er som kjent ikke bare trening som skal til. Hva du spiser avgjør om du får resultatene du ønsker deg.

– Sommeren er jo høysesong for inntak av frukt og grønt, sier Cornelis, som anbefaler å bytte ut flere måltider med dette.

Han oppfordrer imidlertid ikke til å helle i seg typiske sommerdrikker som juice, men heller satse på

– Sats heller på lette og gode salater, proteinrike smoothies, og alle de andre gode alternativene man kan lage av frukt og grønt, sier han, og understreker at dette egentlig er oppfordringen året rundt.

– Men det er i hvert fall viktig at man gir en liten ekstra innsats nå rett før fellesferien, mener han.

På sin blogg legger Cornelis jevnlig ut anbefalinger om hvordan du bør trene og spise for å få resultater.

(Artikkelen fortsetter)

Her er Cornelis' oppskrift på sommerkroppen:

1. Styr unna sultekuren

– Ikke sult deg selv! Å kutte ut å spise fungerer faktisk mot sin hensikt, og det dummeste man kan gjøre er nettopp å kutte drastisk ned på matinntaket. I stedet bør du fokusere på at det du faktisk får i deg er sunt og riktig i forhold til målet ditt, og du bør minimum spise tre til fire mindre måltider om dagen!

2. Det er nå det gjelder

– Selv om du har trent bra vinteren igjennom er det viktigere enn noen gang at du ikke stopper nå, ei heller på ferie! De siste ukene før fellesferien er hva som virkelig teller, og enhver som ønsker en stram og fin kropp bør i hvert fall få til tre (heller litt kortere) treningsøkter i uka, understreker Cornelis.

3. Spis protein

– Protein er viktig, og bygger ikke bare store muskler! Protein er også veien til en slank og fit kropp, og er ikke bare forbeholdt de som vil bli store og sterke! Jo høyere prosentandel muskelmasse du har, jo mer vil altså kroppen din forbrenne – selv i hvilemodus – når du ikke trener! Erstatt derfor ugunstig fett og karbohydrater med et høyverdig proteinrikt kosthold, selv om du selvsagt også trenger både litt riktig fett og karbs, sier Cornelis.

Til Side2-forsiden!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere