RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen Paul Weaver)

Slik blir du en suksessfull blogger

Sist oppdatert:
I Norge finnes over 300 000 blogger. Og flere og flere presenterer seg profesjonelt med tittelen blogger. Hva skal til for å skape en suksessfull blogg?

(SIDE2): Blogging skjer ikke lenger kun på hobbybasis – ei heller i Norge. Journalist Susanne Kaluza slutter nå i Dagbladet for å leve av bloggen, Camilla Pihl har blogget seg til å kunne leve av å være Camilla Pihl og Marie Nord ble headhuntet til redaktørjobb i Vixen Magazine etter å ha blogget seg til suksess med Dagens outfit. Men hva skal egentlig til for å skape en bloggsuksess?

Denne artikkelen er levert av Bloggspotting.no

Hvis du skal lykkes med blogging, bør du aller først tenke gjennom hva du faktisk ønsker å oppnå med bloggen din. Skriver du fordi du har en forfatterdrøm, legger du mer arbeid i tekstene dine enn en personlig blogger som heller publiserer ofte for å skape trafikk og tjene noen annonsekroner. Ønsker du å bruke blogg til å profilere deg som moteekspert, er bildene dine vel så viktige som bloggtekstene. Men uansett hvorfor du blogger, er det smart å tenke gjennom dette:

1. Finn din nisje
Hvis du ikke er kjendis, modell eller har ytre kvaliteter som umiddelbart gir deg forbildestatus, er det lurt å finne et overordnet tema og en nisje for bloggen din. Susanne Kaluza er mammablogger, men har samtidig funnet sin bloggnisje innen nistemat og barnekativiteter. Slik gjør hun bloggen interessant utover kun å være mammablogger. Samtidig har hun gitt bloggen en tydelig profil. Leserne vet hva de får!

Les også:

2. Skap din bloggstil!
Blogg er personlig. Og uansett om du skriver en bedriftsblogg eller en interiørblogg, bør du vise hvem du er. Ønsker folk objektiv nyhetsformidling, besøker de ikke en blogg. Bruk din personlighet til å gjøre din blogg unik. Å skrive som du snakker og invitere til dialog i bloggpostene er en god start.

3. Del meninger
Vær heller ikke redd for å dele dine meninger. Igjen – ønsker folk objektiv nyhetsformidling, ser de Dagsrevyen. Det som gjør din blogg interessant er nettopp dine meninger og synspunkter. Uten dine meninger, blir bloggen et ekko av noe folk allerede har lest andre steder.

4. Post regelmessig
Uansett hva målet med bloggingen er, bør du poste regelmessig. Er det ikke hensiktsmessig å poste hver dag, kan det allikevel være lurt å velge faste publiseringsdager i løpet av uka, eventuelt måneden. Blogglesere blir fort lei av å besøke en blogg uten nytt innhold. Blir de skuffet for ofte, kommer de kanskje ikke tilbake.

Les også:

5. Svar på kommentarer
Ikke glem bloggposten din etter at du har publisert den. Det er faktisk nå den egentlige bloggingen begynner! Blogging er dialog, og har du brukt litt tid på punkt 1-4 ser du resultatene nå. Folk kommenterer! Og hvis du svarer dem, kommer de kanskje tilbake og kommenterer igjen. Folk leser det du skriver, og trafikken på bloggen øker.

6. Viral buzz
Facebook, Twitter, Pinterest mm er geniale verktøy for å spre bloggen din. Du kan for eksempel opprette en Facebook-side for bloggen din, invitere til debatt på bloggen din via Twitter og poste bilder fra bloggen på Pinterest. Gjør du dette, flytter du bloggen din ut der folk og potensielle blogglesere er. Følg opp kommentarer også her, svar på spørsmål og del av din kunnskap. Gjør du denne jobben bra, fortsetter dialogen uten deg. Når noe spres ukontrollert digitalt kalles det buzz eller viral effekt.

De fleste profilerte bloggerne har jobbet hardt for å komme dit de er i dag. Mange uttaler at de allerede fra den spede starten så på bloggen som profesjonelt arbeid. Skal du skape en suksessfull blogg, er å legge en overordnet plan for hvordan du skal nå nettopp dine mål en smart start.

Les mer om blogging på Bloggspotting.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere