Slik blir du kvitt det usunne kaffefettet

Foto: Norsk kaffeinformasjon

Hvordan du lager kaffe, kan få direkte innvirkning på helsen din.

14.08.13 15:17

(SIDE2): Før sommeren kom det flere store forskerrapporter som sammen konkluderte med at visst inntak av kaffe er sunt. Ikke bare fordi kaffen inneholder antioksidanter, men også fordi den senket hjerterytmen og faktisk forebygger blodpropp.

Det vil si den gjør det om du drikker den riktig tilberedt. Ikke siden vi gikk fra koke- til traktekaffe, har det skjedd større endringer på kaffefronten. Folk kjøper nye traktere, kapselmaskiner og bygger kaffemaskinen inn i kjøkkeninnredningen. Salget av kaffebønner har gått i været, stadig flere maler selv eller kjøper malt i butikk eller på kaffesjappa.

Og de nye kaffemaskinene inntar arbeidsplassen.

Fancy og ufiltrert
Mange av de nye kaffemaskinene, spesielt de som maler og brygger kaffen, filtrerer ikke kaffen. Dermed får du med det usunne kaffefettet som blir borte om du trakter kaffen med papirfilter. Og har du kjøpt deg en egen liten presskanne til å ha på jobben? Da drikker du i prinsippet kokekaffe hver dag.

I kaffefettet finnes stoffet kaffestol.

- Kaffestol er det mest kolesteroløkende stoff vi kjenner til og det fører til økning av den skadelige kolesterolbærende partikkelen (LDL) i blodet som gir hjertesykdom, skrev ernæringsprofessor Christian A. Drevon ved Universitetet i Oslo i en kronikk i Aftenposten i 2011.

Klikk på bildet for å forstørre.

Genetisk betinget
Det er også et paradoks at mange som investerer i dyre egenbryggere, ofte er de samme som er opptatt av å leve sunt på andre måter.

Samtidig er det slik at én person godt kan tåle et høyt forbruk av ufiltrert kaffe og ikke få påvirket blodkolesterolet nevneverdig, mens en annen person ganske fort vil få forhøyede eller for høye verdier. Dette avhenger av genetikk, og er et trekk ved oss selv de færreste av oss vet at vi har før vi har vært hos legen og målt.

Kolesterolnivået ditt avhenger selvfølgelig også av hvor mange kopper kaffe du drikker per dag. Men kjøper du en espresso eller latte på vei til jobb, drikker fem-seks kopper kaffe på jobb fra en maskin som maler og brygger selv, og så går hjem og fortsetter med et par kopper der, kan det være smart å sjekke om du tåler det.

Folkehelseinstituttet opplyser at det ikke finnes nye data som forbinder kaffe og kolesterol per nå.

Presskanneverstingen
Det man vet er at det skjedde en dramatisk nedgang i hjerte- og karlidelser på 1970-80-tallet i Norge. Dette tilskrives blant annet at traktekaffe overtok etter kokekaffe. Kokekaffe er anslått til å inneholde rundt 22 prosent fettstoff.

Det samme gjør presskannekaffe, som i prinsippet forberedes på samme måte.

Kapselkaffe har like mye kaffefett som espresso, både fordi blant annet Nespresso-kapsler har et papirfilter og fordi kaffetilberedningsmetoden er så kort. Fettprosenten her er rundt 1-2 prosent. Det er dog 10 ganger mer enn den gode gamle traktekaffen med papirfilteret. Dette filteret trekker nemlig til seg omtrent alt det usunne kaffefettet.

For tiden holder Norsk kaffeinformasjon på å gjennomføre en teknisk undersøkelse sammen med Universitetet i Oslo for blant annet å finne nærmere ut hva som skjer med fettstoffene i kaffe ved ulike tilberedningsmetoder. Denne undersøkelsen er ikke klar før senere i høst.

- Vår anbefaling er, at om man er bekymret for, eller har mistanke om at man har et forhøyet kolesterolnivå, først og fremst får målt dette. Dersom kolesterolnivået ikke er forhøyet, er det ingen helsemessig grunn til at man skal legge om sitt kaffekonsum, sier daglig leder Marit Lysne i Norsk Kaffeinformasjon til Side2.

- Dersom kolesterolnivået derimot er høyere enn anbefalt, kan man eksempelvis i en 4 ukers periode forsøke å legge om sitt kaffekonsum til filtrert kaffe for så å foreta en måling og se om kolesterolnivået synker. I så fall vil vi anbefale at man opprettholder denne endringen.

Om man har et normalt kaffe-konsum (4-5 kopper om dagen) er det naturlig å anta at det er hva man spiser og drikker (eller ikke spiser og drikker) ved siden av kaffen som påvirker helsen mest.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.