*Nettavisen* Nyheter.

Slik blir du kvitt sideflesket

Foto: Tracy Fowler (Crestock)

Her er svarene du lurer på for å få bikinikroppen.

03.06.09 11:45

(SIDE2): Til helgen er det meldt kanonvær. Og sol og varme betyr bikini og bare overkropper. Men ikke alle føler seg komfortabel med den såkalte bikinisesongen.

Er det for sent å trene seg til stram kropp til sommeren? Hvordan får jeg flat mage? Og kan jeg kose meg med grillmat? er spørsmål mange desperat venter svar på nå som sommeren nærmer seg med stormskritt.

Sjekk været der du bor her.

Ikke for sent
Vi spurte produktsjef for personlig trening ved Elixia, Atle Arntzen, om han kan svare på de mest stilte spørsmålene om sommerkroppen.

Her er treningssvarene de fleste av oss lurer på nå:

Er det mulig å komme i form på en måneds tid?

- Du kan fint komme deg i bedre form på én måned, men hvor mye bedre i form avhenger av treningsstatusen din i utgangspunktet. Potensialet er størst hvis du er utrent og/eller ikke har trent på en stund. Trener du riktig og spiser sunt kan du komme et stykke på vei i løpet av bare 4 uker. Dersom vektreduksjon er interessant, er et fornuftig (tap av fett og ikke muskler) vekttap cirka 0,5 – 1 kg. per uke, så klarer du 4 kilo skal du være strålende fornøyd!

Hvor ofte bør jeg trene for å klare å komme meg i form til sommeren (juli)?

- Igjen, dette avhenger av treningsstatusen din, men på et generelt grunnlag kan vi si at 2-4 ganger i uka ofte er nok for å oppnå gode resultater. Å komme i form kan selvfølgelig bety så mangt, men de vanligste målsettingene blant våre medlemmer i disse dager er blant annet å stramme opp mage, rumpe og lår samt gå ned noen kilo hos damene. Mennene ønsker også å stramme opp, men her er det mer fokus på å få større bryst og armmuskler (spesielt biceps) samt synlig «sixpack». Mister man et par kilo gjør heller ikke det noe.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

Hvordan blir jeg kvitt sideflesket?

- Her må du jobbe med tre ting:

- Styrketrening på store muskelgrupper (lår, rumpe, bryst og rygg)

- Kondisjonstrening, gjerne av en relativt intensiv karakter og varighet på over 20 min.

- Kosthold! Dette er nok det viktigste for å få bort sideflesket.

- Vi ser dessverre ofte på sentrene våre at mange benytter rotasjonsapparatene for magen for å trene magemusklene som ligger under fettet. Dette er i og for seg bra, men årsaken til at man gjør dette er for å bli kvitt fettet over musklene, såkalt punktforbrenning. Dette har dessverre ikke rot i virkeligheten, men en generelt sterk mageregion er bra for mange andre ting. Det samme gjelder for øvrig for trening av innside og utside lår, etc.

Hva er de dummeste feilene jeg gjør når jeg skal komme i form til sommeren?

- Som nevnt er punktforbrenning ikke så veldig smart, heller ikke voldsom slanking med et minimalt inntak av mat over lengre tid og plutselig sprengtrening på både kondisjon og styrke uten at grunnlaget er der.

Hvordan får jeg fram magerutene?

- Her er det bare å ta fram samme oppskrift som på spørsmål tre. Punktforbrenning virker ikke, så hvis du mister mye av sideflesket er sannsynligheten svært stor for at du også har fått synlige mageruter!

Hvordan kan jeg trene meg til stram rumpe?

- Her gjelder det først og fremst å velge riktige styrkeøvelser som trener rumpa. Øvelser jeg spesielt anbefaler her er knebøy og utfall med stang eller manualer du holder i hånda. Når du behersker disse øvelsene rent teknisk er det avgjørende hvordan du trener dem. Å gjøre 12-15 repetisjoner * 3 sett med en pause på cirka 2 minutter mellom settene kan være riktig de første 3 ukene, men for å virkelig få resultatet du ønsker må du trykke på mer! Prøv for eksempel et såkalt «supersett» eller «trimsett» som betyr at du gjør øvelsene etter hverandre uten pause, og med maksimal innsats til utmattelse. Repetisjoner = 8-10 pr. øvelse. Det viktigste er at du skal føle deg ganske så sliten i rumpa når du er ferdig og gjør du det riktig kan du forvente deg en god og støl rumpe et par dager etterpå.

Hvor viktig er det å holde seg unna grillmat, øl og andre sommerfristelser?

- I sesongen vi går inn i nå synes jeg du absolutt skal unne deg grillmat, men hva du putter på grillen utgjør forskjellen på suksess og fiasko. Lag for eksempel grillspyd med kyllingfilet og grønnsaker, eller steg fisk i folie med oppskårne gulrøtter og vårløk til. Lager du en god salat i tillegg med en sunn oljedressing til kan du trygt se fram til gode grillkvelder!

- Tar du derimot varianten med grillpølser, karbonader, feite grillbein og potetsalat samt rikelig med thousand island på salaten, bør du ikke forvente synlige mageruter og faste brystmuskler med det første. Når ett glass øl i tillegg inneholder ca. 200-300 kcal kan ukritisk inntak av ovennevnte en frisk sommerkveld innebære krise foran speilet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.