*Nettavisen* Nyheter.

Slik blir du myk og smidig

Å strekke ut musklene gjør mye godt for kroppen. Men spesielt behagelig er det ikke!

25.10.07 12:52

(SIDE2): Vi er på Bårdar Danseinstitutt i Oslo for å teste stretching. Korte og stive muskler skal forhåpentligvis bli lange og myke.

- Stretching er en time som har elementer av både yoga og pilates. I tillegg er det mye avspenningsøvelser, sier stretching-instruktør Elisabeth Snaprud. Hun har bakgrunn fra Statens Balletthøyskole og ulike stretching- og yoga-studier i New York. Nå underviser hun også på Statens Balletthøyskole.

- Dette er en time som kan brukes av alle. Mange som trener mye, som for eksempel ballettdansere kommer på timen. Men her kreves det ingen spesielle ferdigheter. Alle kan trene disse øvelsene og på timene er det både gutter og jenter fra 18 år og helt opp til 60 år, sier hun.

- Målet med stretching er å forlenge musklene og få økt bevegelighet og styrke til å gjøre det du vil, sier hun.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (TV 2Interaktiv)

Vi har bestemt oss for å bli mykere, men gruer oss litt til å strekke de stive musklene.

HVA: Bevegelsestrening eller stretching som det ofte kalles, innebærer at man drar ut muskelaturen til sin fulle lengde for å beholde eller øke bevegeligheten til muskelen.

Timen består av en oppvarmingsdel - styrke pluss pust, og en tøyningsdel (cirka 45 minutter). Lettere tøyning av flere muskelgrupper og dypere tøyning av noen spesifikke muskelgrupper (varierer noe fra time til time). Antrekket bør være løse og ledige klær, ettersom timen består stort sett av tøyning.

HVOR: Bårdar Danseinstitutt i Oslo.

HVORDAN: Kroppen skal alltid være varm før du begynner å strekke og bøye på musklene.

Når du trener drar muskelen seg sammen og den vanlige stretchen gjør at du tøyer muskulaturen slik at den havner i samme utgangsposisjon som før. Det er riktignok bra, men hvis du lærer deg å tøye ytterligere et trinn innebærer det at også bindevevet rundt muskelen strekkes.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (TV 2Interaktiv)

Det er også viktig å puste riktig når man strekker musklene. Det er kun på utpust du kan strekke en muskel, fordi den da er maksimalt avslappet.

Tren stretching 1-2 ganger i uken for å få best effekt og holde vedlike bevegeligheten eller bli mer bevegelig.

HVORFOR: For å få stretcheffekten må du tøye muskulaturen i lenger utstrakt posisjon enn det den var før du begynte treningsøkten. Ved å strekke bindevevet gir du musklene mer plass til å vokse. Det er aldri for sent å starte bevegelsestrening, alle kan forbedre sine resultater.

Stretching er også bra for holdningen og gjør at du føler deg smidigere og sterkere i kroppen. Å være mykere kan også hjelpe deg med å utføre andre treningsformer bedre. Som for eksempel yoga og pilates. Også i hverdagen er det en fordel å være myk.

Stretching setter i gang blodsirkulasjon og du blir kvitt en rekke avfallsstoffer.

PRIS: 150 kroner for Drop-In og 1950 kroner for 14 klipp.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (TV 2Interaktiv)

VÅR KONKLUSJON: Det var deilig å få strukket ut musklene skikkelig, men også ganske vondt. Skal man virkelig bli mykere så må man presse seg, har jeg skjønt. Alle øvelsene kan gjøres på ulike nivåer og etter timen var det deilig, selv om det ikke var så behagelig mens det sto på! Dagen etter kjente jeg godt at dette er annen stretching enn den uttøyingen som gjøres kjapt etter en treningstime. På denne timen lærer man hvordan man virkelig skal strekke musklene på riktig måte og bruke pusten i øvelsene.

LES VÅRE TIDLIGERE TRENINGSTESTER:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.