Slik blir Gmail

Nyheten om Googles e-posttjeneste med 1 GB lagringsplass skapte mye røre da den først ble kjent. Nå er de første anmeldelsene begynt å tikke inn.

13.04.04 15:46

Det er det amerikanske finansmagasinet Forbes som har fått eksperimentere med en tidlig versjon av den nettbaserte e-posttjenesten, og lar seg særlig imponere av lagringsplassen og søkemulighetene.

Gmail har et par muligheter som ikke de andre, store nettbaserte e-posttjenestene har. Først og fremst er det selvsagt den hele gigabyten med lagringsplass – gratis – som per i dag ingen andre tilbyr.

Supert søk
De fleste av oss trenger ikke på langt nær all denne lagringsplassen for korrespondansen vår, men dersom du liker å kunne sjekke tilbake din gamle e-post har du definitivt muligheten med Gmail. Du trenger ikke slette post fra innboksen din med det første, for å si det mildt.

En annen mulighet er at du enkelt kan finne fram til alle e-poster du har sendt i en korrespondanse. Alt du må gjøre er å finne en av e-postene som du og for eksempel kollegaen din har utveklset, og så finner Gmail resten av korrespondansen for deg.

Forbes lot seg også imponere over søkemulighetene i Gmail. Du kan søke på et hvert ord som finnes i en eller annen del av e-posten, det være seg navnet på avsender, ord i tittelen eller i selve e-posten. Google kan søk, og det går superraskt å finne fram i all e-posten. Det er et must, når du plutselig kan ha én gigabyte med post å lete gjennom.

Bedre organisering
Gmail tilbyr også en helt ny måte å organisere e-posten din på. I stedet for den vanlige metoden med ulike mapper for e-posten, tilbyr Google ulike merkelapper for e-posten din.

Dersom du har en korrespondanse med sjefen om det siste prosjekt x dere holder på med, men samtidig spør om når det passer at du tar ferie, kan du merke e-posten med både ”ferie” og ”prosjekt x”, og på den måten finne den igjen under begge kategoriene.

Privatliv og reklame
Det har vært mye snakk om reklamen som skal finansiere hele sulamitten. Google annonserte at reklamene kom til å bli rettet mot brukerne automatisk, ved å kjenne igjen ord i e-posten som sendes.

Det har vært mye ståhei rundt denne funksjonen, blant annet fra personvernsaktivister. Forbes kunne melde om lite reklame i det store og hele, men dette kan selvsagt endre seg når tjenesten virkelig går online.

Gmail mangler fortsatt mange elementære funksjoner, som for eksempel tilgang til eksterne e-postkontoer via POP3. Men som sagt, tjenesten er fortsatt på et tidlig stadium og vil nok bygges ut over de neste månedene.

Alt i alt forventer Forbes en masseemigrering av brukere fra tjenester som Hotmail og til dels og så Yahoo når Gmail lanseres, om ikke annet for den ekstra, gratis lagringsplassen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag