RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik blir sykkel-Oslo

MYE STÅR PÅ PLANEN: Kartet viser et utsnitt av sykkelveier som enten er bygd, planlegges å bygges, eller man ennå ikke har funnet en løsning på hvordan man skal bygge.
MYE STÅR PÅ PLANEN: Kartet viser et utsnitt av sykkelveier som enten er bygd, planlegges å bygges, eller man ennå ikke har funnet en løsning på hvordan man skal bygge. Foto: Skjermdump (STATENS VEGVESEN)
Fram mot 2014 skal sykkelveinettet i hovedstaden rustes opp. Se planene her.

Mye er allerede gjort, men Statens vegvesen mener at prosessen mot ferdige sykkelfelt og veier har tatt altfor lang tid.

- Vi kunne ønsket at dette kunne gått raskere og er ikke fornøyd med at det har tatt såpass lang tid, sier senioringeniør Jon øyvind Johannesen i Statens vegvesen til Nettavisen.

Forklaringen bak tallene på kartet over finner du her!

- Lang tid
I Oslo er det et hovedveisykkelnett som vegvesenet bruker tid og krefter på, og ennå gjenstår det mye arbeid. Staten og Oslo kommune har 90 kilometer av dette sykkelnettet hver. Av de 90 kilometerne som vegvesenet har ansvaret for, gjenstår det rundt 18 kilometer.

- Det tar veldig lang tid å planlegge i Oslo fordi det er trangt om plassen. Vi må slåss om plassen. Det ligger ikke noe klart for oss. Vi må ofte ta grunn som brukes til noe annet og da må vi først lage planer og få dem godkjent. Dette kan ta så lang tid som fem år, fortsetter han.

Nettopp derfor har det blitt store forsinkelser i utbyggingen.

Se en større versjon av kartet over her!

Sykkelfelt fra Aker Brygge til Bjørvika
Nå står vegvesenet igjen med strekninger som er vanskelig å få gjort noe med fordi det rett og slett mangler plass. Vegvesenet vil, men får det ikke helt til.

- De prosjektene vi nå står igjen med blir veldig dyre på grunn av bygging av bruer og kjøp av bygninger som står i veien. En av våre høyst prioriterte ruter er gjennom byen fra Aker Brygge til Bjørvika. Her er det veldig mange som sykler og ikke gode nok løsninger for syklistene i dag, sier Johannesen.

Ting tar tid
Oslo kommune ønsker også at prosessene rundt utbyggingen av hovedsykkelnettet i hovedstaden skulle gått raskere, men ser samtidig at det bokstavelig talt er en del hindringer i veien.

- Alle som er berørt skal få muligheten til å uttale seg. Det er ingen arealer som ligger klare for et sykkelveinett. Det tar nødvendigvis litt tid å få dette til siden det krever mye samarbeid fra de som blir berørt av de tiltakene vi setter igang, sier seksjonssjef for sykkelplanseksjonen i Oslo kommune Aslaug Vassbotn til Nettavisen.

Kommunen har rundt 30 gjenstående sykkeltiltak som skal utføres i Oslo. Hovedfokuset er på sentrumsprosjektene og de mest sentrumsnære stedene.

- Men man må ta det litt etter tur, og da bruker man en del år på å få det til, sier Vassbotn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere