*Nettavisen* Nyheter.

Slik blir sykkelen din bedre

Her er de raske reparasjonen selv du kan klare.

26.07.07 09:11

Sykkelen din var sikkert en glinsende skjønnhet da den rullet ut av butikken. Den giret på et øyeblikk, klikk-klakk, akkurat slik du ville. Ikke en ulyd var å høre.

Så har kilometerne rullet på. Skitten har lagt seg rundt vitale deler. Bremsene piper mer enn de bremser. Og hele sykkelen knirker allerede idet du setter deg på setet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Øyvind Jakobsen

På tide å bytte? Ingenlunde. Finn fram noen umbrakonøkler, litt olje og den gamle tuben med fett som ligger innerst i garasjen. Sykkelen kan bli (nesten) god som ny på noen minutter.

Problem 1: Slarkete gir
70 prosent av de rundt 300.000 syklene som selges i Norge hvert år, er terrengsykler med 21, 24 eller 27 gir.

Ofte er problemet at kjedet ikke hopper opp til et større tannhjul (et lettere gir) når du trykker på girskifteren. Årsaken er at vaieren har strukket seg.

Bak på giret finner du en skrue. For å stramme vaieren, skrur du mot sola. Skru kun ett eller to knepp om gangen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Øyvind Jakobsen

Få gjerne en kamerat til å dreie pedalen mens du skrur. Når kjedet har hoppet opp, er giret rett justert. Må det en finjustering til, kan du gjøre det mens du sykler med skruen som sitter på girskifteren (se foto t.h.)

Noen ganger er problemet omvendt: kjedet vil ikke hoppe ned til et tyngre gir. Da slakker du på girvaieren ved å dreie skruen på giret med sola.

Vaieren må gli godt i vaierstrømpene for at giringen skal gå glatt. De som sykler mye i dårlig vær, må skifte vaier og strømper med jevne mellomrom.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Øyvind Jakobsen

Folk flest kan derimot drøye vaierens liv lenge ved å smøre dem av og til (se video). Smør opp alle strømpene helt fra styret og bakover til giret – på de fleste sykler er det tre av dem.

Hvis du har gjort dette og giret fortsatt krangler, må det større inngrep til. Er sykkelen velbrukt, er trolig kjedet og tannhjulene (kransen) slitt og må byttes. Dette krever spesialverktøy, så la et godt sykkelverksted ta seg av det.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Øyvind Jakobsen

Problem 2: Knirking gjør meg gal!
Når metall møter metall, ligger forholdene godt til rette for infernalske lyder.

Ei sykkelramme i tynn aluminiumsrør vil i tillegg fungere nærmest som en høyttaler for ulydene. Det gjør det vanskelig å høre hvor de egentlig kommer fra.

Framgangsmåten er lik alle steder: Det handler om å tørke ren kontaktflatene mellom de ulike delene, smøre dem med et tynt lag fett og montere dem sammen igjen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Øyvind Jakobsen

Det er særlig tre steder lydene oppstår. Området rundt setet og setepinnen er det vanligste.

Kuren er like enkel som den effektiv. Du begynner med å ta setetpinnen ut av ramma, tørker rent og smører med fett. Deretter setter du den tilbake i ramma – og i mange tilfeller er det nok til at knirkingen er borte.

Flere knirkekilder, og virkemidlene for å stoppe ulydene, finner du i videoen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Øyvind Jakobsen

Problem 3: Slitte bremser
Blir bremsene for slitt, får du dårlige bremseytelser. I verste fall kan du ødelegge felgen.

Når hakkene i bremseklossene begynner å bli grunne, er det på tide å skifte. Alt du trenger, er en 5 mm umbrakonøkkel. Ellers er dette mekanikk på Meccano-nivå.

Det viktigste du må passe på, er at du stabler skivene i rett rekkefølge. Noen av skivene har skålform for at det skal være enkelt å justere vinkelen på klossen.

Viktig er det også at klossen møter bremsebanen på felgen jevnt. Hold klossen fast med den ene hånda mens du strammer mutteren med den andre.

Pass spesielt på at klossen havner for nær selve dekket. Blir det berøring, vil klossen slite hull i dekket.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.