Slik bruker du internett

Foto: Shutterstock (Shutterstock)

SSB har kartlagt dine internettvaner.

01.04.09 16:02

Statistisk sentralbyrå kom onsdag med ferske tall for nordmenns bruk av medier, alt fra aviser, til tv, musikk og ikke minst – bruk av internett.

Tallene fra SSB viser blant annet at halve befolkningen bruker Internett til banktjenester/varekjøp.

I løpet av en gjennomsnittsuke i 2008 brukte 53 prosent av befolkningen Internett til banktjenester, varekjøp eller lignende.

  • 34 prosent brukte Internett til å se på film, TV eller videoklipp.
  • 27 prosent var innom et nettsamfunn, slik som Facebook og MySpace.
  • 16 prosent spilte spill på Internett. Blant gutter i alderen 9-15 år, spilte 64 prosent slike spill, mot 46 prosent av jentene. Flere av jentene var derimot innom nettsamfunn. I løpet av en gjennomsnittsuke benyttet 80 prosent av jenter i alderen 16-24 år seg av slike tjenester, mot 69 prosent av guttene i samme alder.
  • 13 prosent av befolkningen spilte TV- eller PC-spill i løpet av en gjennomsnittsdag i 2008. I aldersgruppen 9-15 år, var denne andelen 53 prosent blant guttene og 30 prosent blant jentene.
  • Bruk av Internett øker stadig. Andelen internettbrukere per gjennomsnittsdag økte fra 66 prosent i 2007 til 71 prosent fra i 2008. Veksten gjelder i større grad for voksne enn for barn og unge, og i større grad for kvinner enn for menn.
  • Tallene fra SBB viser også at sju av ti nordmenn har internett med bredbånd.

- Flere skaffer seg DVD-spiller

Mens tilgangen til VHS-spillere går sakte nedover, har det vært en økning i husholdninger med DVD-spillere.

Denne andelen steg fra 84 prosent i 2007 til 87 prosent i 2008. I tillegg hadde 26 prosent tilgang til harddiskopptaker.

Andelen av husholdningene som har bredbåndstilknytning steg noe, fra 71 prosent 2007 til 72 prosent i 2008.

18 prosent av husholdningene hadde DAB-radio i 2008. Dette var nokså jevnt fordelt i ulike befolkningsgrupper.

Færre leser aviser

Det er ingen bombe at flere og flere foretrekker nyheter på internett fremfor aviser, og det viser også tallene fra SSB.

68 prosent av befolkningen leste papiraviser en gjennomsnittsdag i 2008, mot 72 prosent i 2007, viser undersøkelsen fra SBB.

- Dette føyer seg inn i en synkende trend fra tidligere år. Også litt færre så på TV. Andelen som bruker Internett en gjennomsnittsdag har økt, fra 66 prosent i 2007 til 71 prosent i 2008, skriver SSB.

I de seinere åra har det vært nedgang i lesing av papiraviser blant personer i alderen 9-79 år. Denne andelen har falt hele 16 prosentpoeng siden 1997, da 84 prosent leste papiravis i løpet av en gjennomsnittsdag. Nedgangen det siste året gjelder særlig for godt voksne og eldre.

Litt færre TV-seere

Andelen som ser på fjernsyn en gjennomsnittsdag har sunket noe de siste åra. I 2008 var denne andelen på 80 prosent, mot 82 prosent i 2007. I gjennomsnitt så vi 2 timer og 22 minutter på fjernsyn per dag i 2008, 10 minutter mindre enn året før, skriver SSB.

Andelen radiolyttere i løpet av en dag har forandret seg ubetydelig, fra 53 prosent i 2007 til 54 prosent i 2008. Men på samme måte som for avislesing, har det på lengre sikt blitt færre radiolyttere. Vi brukte 1 time og 20 minutter per dag på radiolytting i 2008 - det samme som i 2007.

Foto: (Faksimile: SSB)

Færre bruker CD-spiller

Tallene fra SBB viser også at ferre nordmenn bruker CD-spiller.

- På en gjennomsnittsdag i 2008 brukte 44 prosent av dem som hørte på lydavspillingssystemer lydfiler på PC. Dette er en oppgang fra 40 prosent i 2007. 37 prosent av disse lytterne brukte en MP3-spiller - en oppgang fra 35 prosent i 2007. Andelen som bruker CD-spiller er derimot på vei nedover. Bruken av lydavspillere holder seg likevel totalt sett nokså stabil - 43 prosent i løpet av en dag i 2007 og 42 prosent i 2008, opplyser SSB.

Men nordmenn er fortsatt glad i bøker.

På en gjennomsnittsdag i 2008 leste 23 prosent av oss bøker på, noe som er det samme som i 2007. Dette er likevel en oppgang siden 1997, da denne andelen lå på 17 prosent.

Andelen som leser uke- og tegneserieblad en gjennomsnittsdag har endret seg lite fra 2007 til 2008, men noe flere leser tidsskrift/fagblad.

En større andel så på opptak fra fjernsyn i 2008 enn året før, mens færre så på kjøpe- eller leievideo/-DVD.

Mange har avisabonnement

Tallene viser også at 72 prosent av befolkningen hadde ett eller flere avisabonnement i husholdningen i 2008, omtrent det samme som i 2007. Denne andelen var 87 prosent blant de mellom 67 og 79 år og 51 prosent i aldersgruppen 20-24 år. I de store byene har 64 prosent avisabonnement, mens denne andelen er 75 prosent i spredtbygde strøk.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.