*Nettavisen* Nyheter.

Slik bruker du kroppen riktig

Kroppen din er skapt for helt andre ting enn å sitte stille. Her er 10 gode tips for å bruke den riktig.

10.08.07 13:47

(Side2:)Kroppen din er skapt for bevegelse, ikke for å sitte stille foran en skjerm eller et TV-apparat. Her får du noen enkle tips om hvordan du kan få brukt kroppen din litt mer.

1. Ta deg en tur hver dag. Den trenger ikke alltid å være lang, men gå en liten tur uten noen spesiell grunn.

2. Bruk trapper. Går du i trapp istedenfor å bruke heis styrker du hjertet, bygger muskler og du slipper å sitte fast hvis heisen skulle stoppe.

3. Gjør noe morsomt utendørs. Du blir aldri for gammel for vannkrig eller for å bygge snømann om vinteren.

4. Ta et dansekurs. Dans er en meget god form for bevegelse, og har du med en partner - eller finner en på kurset er det enda morsommere.

5. Begynn dagen med å strekke musklene. Tøy ut. Tro oss - du kommer til å få en bedre dag.

6. Ta deg en svømmetur. Svømming er bra for rygg og armer, og kan i tillegg være svært avslappende.

7. Skaff deg rutiner som gjør at du beveger deg. Enten det er at du alltid tar en runde rundt jobben før du går inn eller at du går av bussen ett stopp for tidlig. Noe som gjør at du hver dag får litt ekstra bevegelse av din kropp.

8. Reis deg opp fra pulten, strekk ut og beveg deg minst en gang i halvtimen. Det er den aller beste måten å unngå belastningsskader og ryggvondt på.

9. Ta babyskritt. Ikke begynn med lange joggeturer hvis det lengste du vanligvis går er 500 meter. Begynn med ting du vet du kan mestre, og øk etterhvert når du føler for det.

10. Finn deg en partner, en du kan gjøre ting sammen med. Det er dobbelt så lett å gjøre tingene hvis du gjør det sammen med noen, og dobbelt så vanskelig å skulke...

Les også:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.