RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik ødelegger reklame spill

(wallpapers.3yen.com)
Reklame i spill blir stadig mer irriterende.

(Spillmagasinet): Første gangen jeg virkelig la merke til reklame i spill var da jeg spilte Trackmania Nations, gratisversjonen av den populære Trackmania-serien. Reklame var da plassert på flere strategisk plasserte steder i spillet som board som du kjørte forbi, og det hele virket ganske rimelig mot å få et så bra spill gratis.

Stadig mer vanlig

Siden den gang har reklame i spill blitt stadig mer vanlig, og norske Funcom har blant annet laget en god forretningsmodell rundt det - uten at det for deg som bruker er utpreget påtrengende.

Og mer reklame i spill skal det bli. Microsoft annonserte nylig at de ville implementere Silverlight i X360 for å «forbedre spillopplevelsen» med reklame.

Slike uttalelser begynner de fleste gamere å le høyt av, og Sony viste nå nylig at det er god grunn til å frykte reklame i spill. Ikke fordi en nødvendigvis har noe imot at spilleselskapene får flere inntektskilder, og for forbrukerne kan det i alle fall teoretisk bety billigere spill.

Ødelegger spillopplevelsen

Men Sony viste hvordan en ikke skulle gjøre det med «Wipeout HD». Spillet ble solgt i butikken uten noen form for reklame, men så ble det rullet ut en oppdatering der det ble implementert reklame i et spill brukerne allerede hadde betalt full pris. Og reklamen ble ikke bare spilt i online-delen, men også når en spilte offline. Slik blir ikke møtt med spesiell begeistring fra et typisk kritisk spillpublikum.

Det virkelige problemet var derimot ikke at annonsene dukket opp i ettertid. Wipeout HD fikk nemlig dramatisk forlenget lastetidene sine. Ikke fordi reklamen gjorde spillet tyngere, men fordi reklamen ble implementert med reklamevideoer under lasteskjermene - og spillet nektet å starte før reklamefilmen var ferdig avspilt.

Du kan se hvor dramatisk forskjellen var her.

Trakk tilbake - men mer kommer

Dette førte til kraftige reaksjoner, og Ars Technica melder at Sony så seg nødt til å trekke tilbake denne oppdateringen og fjerne reklamen fra spillet.

Selskapet som stod bak reklamen i spillet, Double Fusion, sier derimot til Gamasutra at flere spill på PS3-platformen vil få lignende reklame fremover.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere