*Nettavisen* Nyheter.

Slik dør menneskeheten

«Destroy All Humans!» er et passende spill for dommedagsprofetene. Resten av menneskeheten kan legge invasjonsplanene på hylla.

01.07.05 14:09

Innavl er noe jeg, før «Destroy All Humans!», bare trodde fantes hos tre grupper. Hunderaser, kongefamilier og små landsbyer midt i ødemarken i USA. Men etter å ha klonet samme arvemateriale for mange ganger stirrer Furon-rasen utryddelse i hvitøyet.

Heldigvis har hver eneste jordbo fersk Furon-DNA i seg og soldaten Crypto sendes til jorden for å sanke arvemateriale. Han har også et annet motiv, broren hans er tatt til fange i det topphemlige Area 42-anlegget.

«Destroy All Humans!» er en hyllest til gamle B-science fiction-filmer. Dialogen, hendelsene og grafikken har tatt utgangspunkt i kultklassikere som «Plan 9 from Outer Space». Du møter hemmelige agenter som skal plante bilder i hjernen til folk og treffer radioaktive kuer på det amerikanske bondelandet.

For å høste DNA må du samle hjerner. Det gjør du ved å enten bruke paranormale krefter, klassikeren «Anal Probe» eller andre hjelpemidler for å få opp topplokket. Cryptos paranormal krefter lar deg også løfte opp ting, hypnotisere folk eller finne ut hva de tenker.

Har du lyst, får du fly rundt i Crypto sin UFO. Den er en god gammeldags flygende tallerken med tilhørende våpen. I tillegg til de som sprer død og fordervelse, kan du løfte opp ting og slenge dem rundt. Ingenting er like tilfredstillende som å kaste et pariserhjul på en millitærpatrulje. Fysikkmotoren Havok sørger for at ting oppfører seg virkelighetsnært og at følgene av det du gjør er saftigere enn i mange andre spill.

De fleste områdene er delt opp i små biter som hver har ett hovedoppdrag og en masse småoppdrag. Hovedoppdraget driver historien fremover mens de små resulterer i mer DNA. I tilleg til å være myntenheten i den innholdsrike oppgraderingsbutikken, krever spillet ofte at du samler en viss mengde DNA før du får fortsette.

Uheldigvis er hovedoppdraget ofte så kort at brorparten av tiden din tilbringes sammen med sideoppdragene. De kommer bare i noen få varianter og blir fort kjedelig. Småoppdragene begrunnes heller aldri, du får bare beskjed om å gjøre noe innenfor en viss tidsfrist.

At du ofte er overlatt til deg selv gir inntrykk av at historien er noer utviklerne la til fordi de måtte, ikke fordi de ville. «Destroy All Humans!» bærer ofte mer preg av å være et leketøy enn et spill. Og till full pris er ihvertfall jeg ute etter sistnevnte.

Men for de med trang til å ødelegge verden er «Destroy All Humans!» et passende spill. Resten av menneskeheten kan legge invasjonsplanene på hylla for denne gang.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.