RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik er den perfekte sit-up

Sist oppdatert:
Amerikanske forskere har funnet ut hva som er den mest effektive måten å trene sit-ups på. Her er tipsene til deg som ønsker vaskebrettmage.

Til tross for at det finnes svært mange måter å ta sit-ups på mener forskerne likevel at det er de gamle og tradisjonelle sit-upsene som er mest effektive. Dette er konklusjonen etter at seks ulike sit-ups-teknikker er testet, melder BBC.

John Arne Riise er kjent for sine magemuskler
John Arne Riise er kjent for sine magemuskler
Bedre for nakken
Til tross for at det er utviklet mange nye teknikker er altså ingen av disse like effektive som de tradisjonelle sit-upsene, der man fra liggende posisjon med armene over brystkassen bøyer knærne og trekker overkroppen opp til sittende posisjon.

Ifølge forskerne er denne treningsmetoden flere hestehoder foran varianter som ”crunches” og sit-ups der man benytter baller.

For trening av mage, rygg, hofter og bein var de tradisjonelle sit-upsene klart best. Tidligere har det blitt hevdet at de sliter mer på nakken, men det viste seg ifølge forskerne å være feil.

Såkalte ”crunches” der man bare reiser opp deler av overkroppen var mye mer anstrengende for nakken.

De beste sit-upsene
Forskerne har rangert de ulike variantene av sit-ups etter hvor effektive de er. Listen ser slik ut:

1.) Hele sit-ups.
2.) Hele sit-ups med en treningsball.
3.) Hele sit-ups med en treningsball som holdes på plass av en medhjelper.
4.) ”Crunches” med en treningsball.
5.) ”Crunches” med en treningsball som holdes på plass av en medhjelper.
6.) ”Crunches”

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere