*Nettavisen* Nyheter.

Slik er Frps «geniale system» for lav bensinpris

Foto: Lien, Kyrre (Scanpix)

Skal sikre stabil bensinpris rundt 11 kroner.

13.05.11 19:16

Fredag startet Frp sitt landsmøte for 2011, og partiet sender direkte fra Gardermoen, der møtet avholdes.

Klokken 17 stilte Carl I. Hagen opp i direktestudio for å svare på spørsmål seere har sendt inn. Ett av spørsmålene dreide seg om bensinpriser, som har vært et hett tema i mediene de siste ukene.

«Hvis bensinprisen blir 20 kroner literen som enkelte antyder, så vil folk ikke har råd til å kjøre til arbeid. Hva vil Frp gjøre med dette?» spurte en seer.

- Genialt system
- Vi har foreslått et genialt system. La oss si at bensinprisen burde være cirka 11 kroner literen. Hvis oljeprisen går opp slik at bensinprisen deretter følger etter, så setter vi bensinavgiften ned. Da går prisen ned igjen. Så vi kan ha en variabel bensin- og dieselavgift. På den måten kan vi styre at vi har en konstant bensin- og dieselpris rundt 11 kroner, svarer en klar og tydelig Carl I. Hagen.

- Og det ligger forslag til votering i Stortinget 19. mai om å redusere bensinavgiften med to kroner for å få prisen ned. Norge er i den situasjonen at når oljeprisen går opp, så svømmer mer penger inn i statskassen, så det går ikke utover noe annet når vi reduserer bensinavgiften. Vi sier bare at da bruker vi bare litt av de merinntektene til å redusere bensin- og dieselavgiften.

Les: Så mye tjener Jens på berserk bensinpris

- Ikke hensiktsmessig
På grunn av uroen i Midtøsten og jordskjelvet i Japan, er oljemarkedet i helspenn, og enkelte analytikere spår en dramatisk økning i bensinprisene. Hele 20 kroner literen tror eksperter prisen kan komme opp på.

Selv om bensinprisen vil stige over 20 kroner, er ikke Finansdepartementet villige til å senke bensinavgiftene etter Frps modell.

- Det er ikke vurdert som hensiktsmessig med avgifter som økes og senkes etter svingningene i oljepris, har departementet tidligere opplyst Nettavisen.

Les mer: Helt uaktuelt å kutte i bensinavgiften

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag