Slik er Metroid på Nintendo DS

Romeventyret «Metroid Hunters» viser hva Nintendo DS er god for.

07.05.06 23:27

(Spillmagasinet): De to «Metroid Prime»-spillene på Gamecube regnes som noen av denne generasjonens største høydepunkt.

Begge spillene byr på nydelig grafikk, fantastisk musikk og en majestetisk romekspedisjon.

Teknisk kompetent

«Metroid Hunters», seriens DS-entrè, kommer neppe til å havne på noen toppliste, men det skyldes så absolutt ikke de tekniske begrensningene.

Spillet ser selvfølgelig ikke like pent ut som på Gamecube, men pumper likevel ut den lekreste 3d-grafikken hittil på DS.

Ukomfortabel styring

«Hunters» spilles som et vanlige førstepersons skytespill men låsemekanismen fra de to Gamecube-spillene - hvor du låser siktet fast til en fiende - er borte.

Den trykksensitive skjermen gjør så du sikter like nøyaktig som med en mus, og knappene er logisk lagt opp.

På papiret ser alt glimrende ut, men virkeligheten er en annen. Krampene jeg får når jeg spiller, er så plagsomme at jeg ikke orker å holde på lenge om gangen. Lange hvilepauser må til, selv etter korte økter.

Stort

I «Hunters» har seks dusørjegere fått nyss om en mektig kraft, og Samus Aran må hindre at den faller i feil hender.

Eventyret bringer henne til en rekke mystiske, varierte og store planeter, og jakten på kraften krever at du utforsker hver eneste krik og krok.

Det er med andre ord mye å gjøre, og med en rekke utfordrende hoppesekvenser og krevende gåter, sier det seg selv at det tar mange timer før sluttsekvensen ruller.

De andre dusørjegerne, og deres allierte, er ikke av den vennlige sorten, og skuddvekslingene er både mange og krevende.

Irriterende

Dessverre holder ikke spillet samme høye standard som «Prime»-spillene.

For det første sliter «Hunters» med at de ulike rommene på en planet er like hverandre.

Kombinerer du det med sekvenser hvor du må rømme fra en planet før tiden går ut, trenger du ikke være rakettforsker for å skjønne at omstartene er mange og spillet blir irriterende.

En annen ting som heller ikke er helt topp, er at spillet inneholder to bosser som bare blir gjort vanskeligere hver gang du støter på en av dem. «Prime»-spillene sine mange fantastiske kreasjoner er historie.

Ikke blant de beste

De to tingene, og kontrollen, legger en demper på «Metroid Hunters». Men det er likevel underholdende, og byr på mange timer med moro for de som er på jakt etter et skikkelig romeventyr.

Grunnet en kranglete ruter har vi ikke fått testet onlinebiten.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.