RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik får du 2007-kroppen

Sist oppdatert:
Et nyttårsforsett er vanskelig å følge opp - her er noen tips som hjelper deg til ny form i det nye året.

(SIDE2): Det er ikke så lett å legge om livsstilen, og får å oppnå målene du har satt deg kan det være greit å følge disse rådene, hentet fra Ivillage.com.

Les også: Garantert slank - maten du kan spise mye av og gå ned i vekt .

1. Skriv ned grunner
Finn fram penn og papir, og skriv ned tre grunner til at du vil gå ned i vekt. Prøv å være positiv; skriv for eksempel ikke «Jeg er for tjukk nå», men heller «Jeg vil se fantastisk ut på Valentines Day». Dermed holder du fokuset på målet i stedet for å fortelle deg selv hva du ikke vil. Det er viktig å vite hva du vil oppnå.

2. Ha deg selv som forbilde
I stedet for å tenke så mye på hva andre oppnår og du ikke vil klare. Ikke la tankene dine begrense deg, og innse at du kan gjøre akkurat det du bestemmer deg for.

3. Når overspiser du?
Tenk på hva du gjør når du spiser. Hvem du er sammen med, hvor du er, hva du gjør. Da vil du ganske raskt skjønne hvorfor du overspiser. Er det for eksempel på jobb, når du er alene, når du er sammen med enkelte? Hvis du klarer å identifisere det blir det lettere å slutte.

4. Endre innholdet i kjøleskapet
Gradvis bytter du ut de usunne produktene med mer sunne alternativer. Ta vekk en kjekspakke og fyll opp med masse frukt, vær oppmerksom på å ha mer grønnsaker til middag. Etterhvert blir det en vane.

5. Minske porsjonene
Hvis vi veier for mye er det ofte fordi vi spiser for mye. Derfor er det viktig å tenke over det. Bruk mindre tallerkener slik at du fyller på med mindre mat, og gjør det til en vane å veie maten. Slik får du kontroll over porsjonene, og dermed hva du spiser.

6. Drikk!
Ikke veldig sjokkerende, men vann er svært viktig. Mange tror de er sultne når de egentlig er dehydrerte, så få i deg i hvert fall 1,5 liter vann hver dag. Bonusen er finere hud og mer effektive organer.

7. Spis frokost
Rett og slett kjempeviktig å spise frokost, slik at du får energien du trenger helt i begynnelsen av dagen. Hvis ikke tror kroppen du sulter, og begynner å spare energi slik at du blir sløv.

8. Tren regelmessig
Begynn realistisk med en kort tur og avanser etterhvert til svømming, jogging eller lignende aktiviteter.
Les mer om hvordan du kommer i gang.

9. Pump muskler
Løft vekter og få større muskler; det vil forbrenne kalorier selv mens du sover!

10. Inkluder trening i hverdagen
Let etter situasjoner der du kan være aktiv. Benytt trapper framfor heiser, gjør mer av det krevende husarbeidet selv. Prøv også å finne den tyngste måten å gjøre ting på, da trener du plutselig mer.

Les mer trening her.

Les også:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere