RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik får du gratis trening

(Crestock)
Sist oppdatert:
Fastere rumpe og strammere lår? Dette kan du gjøre helt gratis.

(SIDE2): Utendørstrening er mer enn bare løping.

Les også: Når bør du trene?

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

Rumpe
Trapper er ypperlig for å stramme opp stussen. I tillegg til å styrke muskulaturen får du også en super kondis- og fettforbrennende trening. Finn en trapp du bruker minimum to minutter på å løpe opp. Ta gjerne to og to steg om gangen, gi alt du har. Husk at desto mer og høyere du løfter knærne, jo mer rumpemuskler bruker du. Når du har kommet til toppen går du rolig ned igjen. Start med en økt på ti minutter, og øk med ett minutt for hver gang til du holder ut i tretti minutter. Å løpe trapper er perfekt intervalltrening. Det er når du virkelig kjenner at du tar i at du også ser raskere resultater og mest fremgang.

Armer
Når du først er i en trapp kan du også få trent armmusklene. Ta så mange pushups du klarer, ett minutts pause og en ny runde med pushups. Hovedsakelig trener du armmuskulaturen og brystmuskler, men du får også trent mage- og nedre ryggmuskler.
Støtt hendene på ett av trappetrinnene, ha tærne i bakken og strak kropp. Senk kroppen rolig ned til du nesten når underflaten og løft deg selv opp igjen. Du kan også bruke en benk til å utføre denne øvelsen.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Lår - ettbeins knebøy
Denne øvelsen trener kjernemuskulaturen i sete og lår, og gir fin balansetrening. Legg beinet på en benk eller lignende bak deg. Bøy ned til kneleddet er i cirka 90 grader. Begynn med 8-12 repetisjoner, 2-3 ganger på hver bein. Øk med 2-4 repetisjoner for hver gang du gjentar øvelsen. Du vil kjenner at du blir sterkere i beina og det blir lettere å bevege seg i trapper og oppoverbakker.

Jogging
Når du jogger eller løper trener du faktisk så godt som hele kroppen, men særlig rumpe- og lårmuskler får kjørt seg i hvert eneste steg.

Hoppetau
Med hoppetau får du virkelig opp pulsen. Her trener du særlig legger og lår, og hoppetau er super kondisjonstrening. Du kan variere med å hoppe med begge ben samtidig, et og et ben, i kryss, framlengs og baklengs. Hoppetau er også topp intervalltrening. Hopp i omganger på et minutt med tretti sekunders pause.

Gåstaver
Bruker du gåstaver når du går kan du faktisk forbrenne 20-25 prosent mer enn om du går uten. Armene, overkroppen, mage og rygg aktiveres på en annen måte enn ved vanlig gange samtidig som du trener holdningen.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Kilder: www.iform.no www.aktivpt.no www.gympartner.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere