RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Magne Turøy (Bergensavisen)

Slik fikk eks-værdamen gnisten tilbake

Benedikte Rasmussen (40) jobbet hardt i årevis. Hun ignorerte signalene som burde bremset henne lenge før hun kollapset. Nå vil hun advare andre.

(SIDE2): - Hvis jeg hadde hatt den kunnskapen jeg har i dag, ville jeg organisert livet annerledes og gitt mer f, sier Benedikte Rasmussen til BA.

Derfor vil Sotra-kvinnen gjerne dele sin historie. En historie om hvor lavt du kan synke hvis stressnivået blir for stort over tid.

Fornektelse
Hun meldte været til de tusen hjem for TV 2. Hun var leder for Salgs- og reklameforeningen i Bergen. Hun var konferansier for all slags arrangementer. Ja-mennesket Benedikte Rasmussen så seg ikke tilbake. Ikke før det sa stopp. Fullstendig stopp.

Først etter at hun hadde stengt alt det vonde ute i to år, kom hun til en lege som kunne sette ord på hva som var galt. Hun fikk fortalt hvordan det psykiske og fysiske hang sammen, at hun hadde stresset seg syk.

- Du er utbrent, Benedikte
Hodepine. Kvalme. Svimmelhet. Muskelsmerter. Humørsvingninger. Dårlig appetitt. Søvnproblemer. Listen er enda lengre.

- På et punkt takler ikke sinnet ditt mer. Men i stedet for å tenke at nå må jeg roe ned, gikk jeg inn i fornektelse. Jeg tok på skylapper og turet på videre, sier hun.

Ofte blir utbrenthet forbundet med flinke, karrierebevisste personer med ambisjoner om å mestre en krevende jobb og et krevende familieliv. Et fenomen som brer om seg i tidsklemmens tidsalder.

- Arbeidsgiver må ta ansvar
Etter at hun delte sin historie i bokform, «Fra en utbrent til en annen», opplever hun en strøm av henvendelser på Facebook.

- De fleste har spørsmål om hvor de kan få hjelp. De aner ikke hvor de skal henvende seg. En fastlege som har kunnskap om utbrenthet og om tilgjengelig behandling, er alfa omega, sier hun.

Ettersom utbrenthet ser ut til å bli mer utbredt, ser hun et stort ubrukt potensial i næringslivet.

(artikkelen fortsetter under bildet)

- Spre kunnskap om utbrenthet. Se til at de ansatte får vite hva det er. Det er det sikreste forebyggende tiltaket som finnes. I Sverige er de kommet mye lengre på dette området. Det gjør det lettere å ta hintene og roe ned, sier Rasmussen.

- Det betyr ikke at du ikke kan leve et aktivt liv, skynder hun seg å tilføye.

Hun foreslår også at bedriftshelsetjenesten oppretter kontakt med spesialister på utbrenthet.

- Utbrente pasienter er generelt ressurssterke arbeidstakere. Vi har alt å vinne på å få dem inn igjen i arbeidslivet, sier hun.

Tung erkjennelse
Dessverre mener hun utbrenthet er svært tabubelagt. En holdningsendring og mer åpenhet vil virke forebyggende i seg selv, mener Rasmussen.

- Utbrenthet er fryktelig skambelagt. Derfor holdt jeg det for meg selv veldig lenge. Det var en av hovedårsakene til at det fikk utvikle seg.

Hun beskriver en tilværelse der hun var isolert og helt knust både fysisk og mentalt.

- En av de største barrierene med å bli frisk er å ha selvtillit nok til å ta innrømme at jeg hadde mentale problemer. Det tok meg et år før jeg godtok psykiatrisk hjelp, sier hun.

I dag har Rasmussen heltidsjobb som kunderådgiver i Tryg. Det er seks år siden kampen mot utbrenthet begynte for alvor.

- Er du redd for tilbakefall?

- Nei, det kan komme tilbakefall, men da vil jeg håndtere det med den verktøykassen jeg nå har på plass (se faktaboks).

Sommeren 2009, mer enn to år etter at hun nådde bunnpunktet, ble hun friskmeldt av legen. Det skulle ta et snaut år før hun var klar å gå tilbake i arbeid, en deltidsjobb på Kafé Magdalena.

- Der var det helt umulig å gjemme seg bort. Slik er det i miljøer som er ekte og gjennomsiktige. Det kunne oppleves som intenst til tider, men det gjorde meg veldig godt. Der fikk jeg brynet meg mentalt og psykisk i riktig tempo, sier hun.

BENEDIKTES LEVEREGLER

1. Mindre tilgjengelighet i forbindelse med jobb. Det er ikke sunt å tenke jobb hele tiden.

2. Ting jeg fyller privatlivet med, bøker, filmer, interesser og hobbyer, skal ikke være jobbrelatert.

3. Det ikke er mulig å leve sunt uten nok mat, drikke og søvn. Regelmessige måltider må prioriteres.

4. Jeg setter pris på å få jobbe med ting jeg liker og er meget bevisst på å gjøre en ting om gangen fremfor å presse frem ti ting på kort tid.

5. Helgene er fritid. Avvik fra normalen er helt ok, men ikke normen.

6. Jeg tillater meg selv å bli vant til de ulike endringene jeg møter i jobb og privatliv.

7. Får jeg stress-symptomer, tar jeg dem alltid på alvor. Det er kroppens måte å si fra om at jeg trenger mer ro.

Les flere saker fra Bergensavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere