*Nettavisen* Nyheter.

Slik fikk hun superkroppen

Foto: Privat

- Jeg vil være den beste versjonen av meg selv, sier blogger Kristina Andersen.

08.06.12 20:02

(SIDE2): Da Kristina Andersen (21) fikk mindre energi og ble syk oftere enn det som er normalt, fant bloggeren fra Kristiansand ut at hun måtte ta grep om sin egen livsstil.

- Jeg følte meg som en dårlig versjon av meg selv. Jeg ville se meg selv i speilet og være fornøyd, sier Kristina til Side2.

Drakk hver helg
Tidligere trente hun ikke, hun drakk alkohol hver eneste helg, spiste junkfood dagen derpå og kunne spise en stor sjokoladeplate om dagen.

- Jeg tenkte lite over hva jeg puttet i meg, og forsto faktisk ikke at jeg hadde lagt på meg før jeg plutselig ikke passet inn i noe av tøyet mitt, sier Kristina.

Det var på tide å sette foten ned.

I slutten av 2010 bestemte hun seg for å gjøre noe med det, og ett år senere begynte resultatene virkelig å vise seg. Kristina kunne si seg fornøyd med sitt eget speilbilde, men påpeker at hun bare blir mer og mer fornøyd for hver dag som går.

Resultatet er en betraktelig mindre og strammere kropp, økt energi og mindre sykdom.

- Ingenting er tungt lengre, og dersom jeg vil løpe en mil så gjør jeg det, uten problemer. Huden min er sunnere, kroppen min er friskere og alt er bare tusen ganger bedre enn det var tidligere, sier Kristina.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Elsker styrketrening
For å nå målet som har resultert i hennes nye kropp har hun trent knallhard styrke og kondisjon.

- Jeg elsker å trene styrke. Det at man blir stor og maskulin av å løfte vekter er en myte som burde vært avkreftet for lenge siden. Jeg har blitt mer markert og mye strammere ved å løfte tunge vekter, sier hun.

Kostholdet har selvsagt også spilt en stor rolle. Menyen har bestått avf sunn norsk mat, hvor kjøtt, fisk, kylling, egg, grønnsaker, frukt, cottage cheese og mager kesam har vært noen av de viktigste matvarene. Kristina forteller at hun spiser ofte, og aldri sulter seg. Hun synes det er synd at en del unge jenter tror man kan legge på seg dersom man spiser mer enn et par knekkebrød om dagen.

- Jeg tror ikke på kortvarige løsninger som å gå på dietter med slankeshakes, grønnsakssupper og slike ting. Har man en sunn livsstil, er bevisst på hva man putter i seg og er aktiv, får man igjen for det, sier hun.

- Ikke vær fanatisk
Som de fleste andre hender det også at Kristina mister piffen og blir umotivert, men bloggeren mener at dersom man virkelig vil gjennomføre endringene så kommer man seg på trening uansett.

Hun har heller ikke troen på å være fanatisk.

- Jeg trener fem dager i uken og holder meg stort sett til godteri i helgene, men én spisedag i uken er utrolig viktig for meg, da koser jeg meg maks og spiser akkurat det jeg vil, forteller bloggeren.

Kristinas selvtillit har naturligvis endret seg i takt med kroppen, selv om hun fremdeles kan ha dårlige dager hvor hun føler seg som «dritt».

- Jeg ville jo bli den beste versjonen av meg selv, og jeg føler at jeg er på god vei, sier hun.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Privat

Fem tips
Til jenter som ønsker å gjøre en tilsvarende endring med sin livsstil deler Kristina fem tips som spiller vikitge roller:

1. Ha alltid en flaske vann og et greit mellommåltid i veska! Slik unngår du å kjøpe brus eller andre søtsaker fordi du blir sulten mens du er på farten.

2. Trapp ned på alkoholen! Man kan fint være sosial i helgene uten å nødvendigvis være den fulleste. Jeg er maks ute to ganger i måneden.

3. Kjøp nytt treningstøy! Det å føle seg fresh på trening også er utrolig viktig. Føler man seg bra, yter man mer.

4. Gjør endringer i kostholdet! Det trenger ikke å være så vanskelig, bytt for eksempel ut sukker med sukrin, rømme med mager kesam og loffen med speltbrød.

5. Tren slik du liker det! Hater du treningsstudio? Finn en sport du liker eller en annen form for aktivitet.

Sjekk ut bloggen til Kristina her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.