RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Crestock.com)

Slik fikser du plagene

Hvordan får du sove igjen dersom du våkner midt på natten?

(SIDE2): Jo, du puster dypt inn noen ganger før du lager et bilde av et idyllisk sted du blir glad for å være. For eksempel i solen på en sandstrand eller i en kjølig skog. Se for deg et stille sted uten stress.

Hvorfor funker det?
Studier viser at når du visualiserer et vakkert sted så øker kroppens produksjon av søvnhormonet melatonin. Ved å puste dypt roer du hjernen og reduserer produksjon av stresshormoner.

- Ved hjelp av denne metoden kan du sovne igjen i løpet av fem minutter, sier Keith Deorio, M.D., helsedirektør ved The Deorio Wellness Center i California, USA.

Hverdagsplagene er kanskje små, men ikke ubetydelige likevel. Noen ganger kan de være direkte pinlige og skille suksess og fiasko. Å hikke seg gjennom et helt foredrag kan for eksempel være direkte pinlig ...

Her er listen fra Ivillage.com over de små hverdagsplagene og hvordan du kan bli kvitt dem:

Du får hikke rett før et foredrag
Ikke få panikk, du kan bli kvitt hikke i en fei.

Ingen vet helt sikkert hvorfor vi får den spasmiske bevegelsen, men den kan for eksempel komme av å drikke for fort, spise for mye eller for fort eller å le. Hikke skyldes en irritasjon av pustenerven, den nerven som styrer mellomgulvet

Dette gjør du: Pust sakte og dypt inn og ut to ganger. Så holder du pusten så lenge du kan. Så slipper du luften ut så langsomt du klarer.

Hvorfor funker det?
Det gjør at pustenerven slapper av. Ved å holde pusten strekker du nerven og lar den gradvis slappe av og stoppe spasmen.

Du nyser og nyser ...
Det kan både være irriterende og pinlig ...

Dette gjør du: Finn et toalett og snyt deg. Så tapper du varmt vann i springen og putter nesa i vannet! Du trenger ikke å inhalere noe av vannet, bare hold nesen under mens du puster rolig med munnen. Så pusser du nesen på nytt. På denne måten får du ut det som irriterer på en effektiv måte.

Hvorfor funker det?
Det renser det irriterte området og det viser seg at å «vaske nesa» hjelper 84 prosent til å slutte å nyse, sier lege Peter Catalano ved New York’s Lenox Hill Hospital.

Du får en kvise den kvelden du skal på fest....
Du kan roe ned rødfargen på kvisa ved å få blodårene til å trekke seg sammen. Det gjør du enkelt ved å pakke inn en isbit i et lommetørkle. Så holder du den kalde isklumpen på kvisa i 30 sekunder eller til det føles ubehagelig. Så gjentar du dette to ganger. For dem som har Visine tilgjengelig så kan du ta litt på en bomullsdott og holde på kvisa i 15 sekunder. (Visine får du ikke kjøpt i Norge, men i mange europeiske land og i USA får du kjøpt dette på apoteket.) mange bruker det får å bli kvitt rød øyne.

Hvorfor funker det?
Å ise ned kvisa hjelper blodårene til å trekke seg sammen og både væskeansamling og rødhet forsvinner fra overflaten av huden. det virker i omtrent to timer, sier hudlege og forfatter av boka «The DERMAdoctor Skinstruction Manual», Audrey Kunin.

Magen rumler og lager lyd ...
Grunnen til at det kommer lyd fra magen er muskelaktivitet i magen og tynntarmen. Når mat, væske og luft presses gjennom mage-tarm-kanalen, vil de små musklene i kanalen oppleve sammentrekninger som skaper en rumlende lyd. Rumling kan også komme av luft i magen. Blant annet oppstår ofte rumling hvis du ofte tygger tyggegummi eller svelger luft, for eksempel ved bruk av sugerør.

Ved å drikke litt peppermynte te etter et måltid kan du forebygge lydene eller få de til å forsvinne i løpet av minutter.

Hvorfor funker det?
Peppermynte er naturlig rik på blant annet mentol som er kjent for å roe ned muskler og bryte ned luftbobler, forklarer lege Susan M. Lark, forfatter av «Dr. Susan Lark’s Hormone Revolution.»

Hendene dine skjelver
For mye koffein eller for lite trening ... Det er mange faktorer som kan gjøre at kroppen produserer adrenalin. Og resultatet av for mye adrenalin er spente muskler og skjelvende hender. For å bli kvitt skjelvingen bør du gå opp og ned trapper mens du svinger armene og puster dypt.

Hvorfor funker det?
Den korte sekvensen med intens aktivitet signaliserer til musklene at de skal suge opp adrenalinet i kroppen og det gjør at hendene dine får fred i minst to timer, mener forskere ved San Francisco State University.

Les om flere plager og hvordan du kan fikse disse på Ivillage.com.




Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere