Slik finner du drømmejobben

illustrasjonsfoto

illustrasjonsfoto Foto: (Crestock.com)

Det er viktig å tenke igjennom hva du vil, mener rekrutteringsrådgiver Gundhus.

02.08.11 10:34

(SIDE2): Høsten er snart her. Mange er nylig ferdigutdannet, og er kanskje i gang med arbeidssøkingen.

Når man søker en jobb er det mye man må tenke på, men det aller viktigste er kanskje at man vet hva man vil. Da blir det enklere å velge ut relevante stillinger som du kommer til å trives i.

Vær selektiv
Rekrutteringsrådgiver Charlotte Gundhus ved Hammer & Hanborg oppfordrer til å være selektiv når du søker jobb.

- Tenk igjennom hva du vil jobbe med: Er denne stillingen på rett nivå for meg? Har jeg de kvalifikasjoner som kreves? Er dette noe jeg kunne tenke med å jobbe med?, sier Gundhus til Side2.

- Når det gjelder råd om hvordan man kan vurdere sine positive og negative egenskaper kan man ta utgangspunkt i to ting - dersom dette er første jobb og man ikke kan ta utgangspunkt i tidligere stillinger:

1. Hva er jeg god på? Hva sier vennene mine at jeg er flink til? Hva verdsetter andre hos meg? For eksempel: Utfører oppgaver raskt, god til å formulere seg, morsom, har du lederrollen i vennegjengen, er du alltid presis når du skal på café/kino etc.?

2. Hva liker du og føler du selv? Synes du det er lett å skrive en lang tekst? Liker du å jobbe alene, eller i team? Arbeider du best under press? Trives du best med arbeidsoppgaver der du kan sitte lenge og gruble, er svært detaljfokusert, eller synes du det er mer motiverende på jobbe i et hektisk arbeidsmiljø?

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Tør å være annerledes
Er du på jobbjakt kan det lønne seg å tenke igjennom hvilke faktorer som motiverer deg til å jobbe, og hvilke personlige egenskaper som kan styrke deg i en arbeidssøkerprosess.

- Våg å by på deg selv. Tør å vise hva du brenne for, hvilken personlighet du har, og hva som engasjerer deg. Tør å være annerledes. Legg gjerne med bloggen din, eller vis til forum på nettet som engasjerer deg - så lenge det er relevant for jobben, sier Gundhus.

- Med andre ord bør må man definere sin egen USP, som betyr Uniquke Selling Point. Deretter kan man vurdere hvilke stillinger man kan få som etterspør disse egenskapene i. Man må også tenke på om jobben bringer deg dit du faktisk vil. Man er normalt som oftest i en stilling 3-5 år, sier Gundhus til Side2.

Hvis du søker en jobb mest for å få erfaring, er der viktig at du får muligheten til å lære det du trenger å kunne for å få drømmejobben.

- Forsøk å fokusere på hva og hvilke oppgaver som ligger i stillingen, framfor tittel.

Foto: Thinkstock

Du bestemmer
Det kan være vanskelig å vite hva som er en god eller en dårlig egenskap i forskjellige jobber. Men dette er kun du som kan bestemme. Du må selv avgjøre om du er klar for den aktuelle rollen.

Noen egenskaper er likevel ganske ofte gode å ha som arbeidssøker.

- Det er noen egenskaper som ofte oppfattes som styrker uavhengig av stilling. Dette er for eksempel forretningsforståelse.

Det kan lønne seg å søke jobb via byrå, mener Gundhus.

- Det lønner seg å søke jobb via byrå da vi ivaretar begge parters interesser. Vi sjekker ut personlige egenskaper og om arbeidssøkeren vil passe inn i den aktuelle arbeidskulturen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.