*Nettavisen* Nyheter.

Slik finner du lykken

Foto: (Shutterstock)

Jo større nedtur, desto større lykkefølelse.

(SIDE2): Lykke kommer med trening og meditasjon - og i motgang.

smh.com.au har spurt flere professorer, psykologer og leger hva de mener er den viktigste måten å oppnå lykke på. Under får du de sju trinnene som skal føre til lykke.

Vær positiv
- Positivitet gjør deg mer attraktiv, samtidig som det fører til lavere blodtrykk, mindre smerter, færre forkjølelser og bedre søvn, sier Barbara Fredrickson.

Se det positive i situasjoner, og ikke vær negativ overfor deg selv og si ting av typen «Jeg klarer aldri å få gjort denne jobben» eller «Det er ingen som noen gang vil ønske å være sammen med meg».

I tillegg hjelper det å gjøre fysiske aktiviteter som å løpe eller svømme, for å bedre humøret.

Vær modig
- Studier viser at folk angrer langt mer på ting de ikke gjorde, enn det de faktisk gjorde, sier Daniel Gilbert.

Grunnen er at vi lettere kan forklare for oss selv årsaker til overmot enn feighet, ettersom vi trøster oss med hva vi lærte ved et eventuelt feilgrep. Faktisk er det slik at jo større nedturen er - som ved en oppsigelse eller skilsmisse - jo større er det psykiske forsvaret vi setter opp, og dermed trigges lykken i mye større grad.

Paradoksalt nok er det dermed lettere å se lyst på ting dersom noe skikkelig ille har skjedd, enn dersom det er filleting som gnager.

Siste fra Side2? Sjekk forsiden her!

Mediter
- Meditasjon hjelper oss å håndtere våre egne reaksjoner på stress raskere. Det er en nøkkel til lykke, sier Daniel Goleman.

En studie tok for seg mennesker i svært stressende jobber, og lærte dem å meditere i løpet av en periode på åtte uker - ifølge dem selv følte de seg lykkeligere og husket også hvorfor de i utgangspunktet likte jobben sin.

Begynner du å bli stresset eller opprørt, slipp de negative tankene, løs problemet konstruktivt og slipp tak i det.

Vær snill mot deg selv
- Måten vi tenker om oss selv - snilt eller kritisk - har stor betydning for hvordan vi har det, mentalt og følelsesmessig, sier Paul Gilbert.

Rakker du ned på deg selv, så stopp opp, slapp av noen sekunder, og fokuser på de gode kvalitetene du har i stedet: eksempelvis godhet, varme og kjærlighet.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Det er ikke så viktig om du har disse kvalitetene i virkeligheten eller ikke. Poenget er at dersom man sier det til seg selv, som en skuespiller, så vil man føle at man innehar dem likevel. Da er det også lettere å gjennomføre ting man har satt seg fore, uten å bli hindret av negative tanker om seg selv.

Bruk pessimismen
- Defensive pessimister forventer det verste og bruker masse energi på å tenke på hvordan ting kan gå galt. Men dermed øker de også oddsene for at de skal klare å nå mål de har satt seg fore, sier Julie Norem.

Flere bør derfor bruke teknikken - for slik å være bedre forberedte/forberedt på hva som kan skje i en gitt situasjon. Dersom det verste skjer - at man snubler på vei ned fra podiet etter en tale for eksempel, så har man tenkt gjennom mulige reaksjoner fra publikum - og hvordan man selv skal redde seg inn fra flausa.

Finn en mening
- Jobb mindre, tjen mindre, skaff deg mindre ting og tilbring mer tid med familie, på ferie og andre hobbyer og fritidsaktiviteter du liker. Jobb mot mål du setter deg, men husk at det er veien dit som teller. Dersom du ikke har en personlig interesse av jobben, hvordan kan du se den som mer enn en lønnsslipp, sier Jonathan Haidt.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Crestock

Dersom jobben din likevel ikke er mer enn noe som betaler regningene, så finn noe annet utenfor jobben som gir livet mening. Gjør ting du går opp i og som du er flink til.

- Vi trenger kjærlighet, et arbeid og en forbindelse til noe større. Får man balanse i de tingene, så er det bare å vente på lykken.

Virk glad
- Jeg har identifisert 12 lykkeøkende aktiviteter - ting lykkelige folk gjør av seg selv. De kan høres litt sprø ut, men det er bevist gjennom forskning. Å vise takknemlighet er en, å dyrke optimismen den andre. Ikke bry seg om hva andre mener eller gjør. Være snill mot andre er den fjerde, den femte er å ta seg tid til venner. Seks er å huske strategien dy brukte i vanskelige situasjoner, og bruke den samme igjen senere i livet ved lignende tilfeller - vanskeligheter gjør oss ofte sterkere. Som nummer sju er å lære å tilgi, mens åtte er å gjøre ting og prøve nye ting. Nyt livets gleder - middagen eller selskapet. Ti er å jobbe mot mål man har satt seg, elleve er å være spirituell eller religiøs. Sist - tren, sier Sonja Lyubomirsky.

Det er ikke nødvendig å gjøre alle disse tingene, finn det som passer for deg også. Og ta tiden til hjelp - himmelsk lykke kommer ikke etter en dag.

(Kilde: smh.com, Guardian news & media)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.