Slik forbrenner du mer

Foto: (Foto: Shutterstock)

Jogg på riktig måte!

(SIDE2): Riktig sko, oppvarming, underlag og teknikk har alt å si for at du får mer ut av joggeturen – og unngår skader.

Ifølge iVillage og amerikanske Orthopaedic Foot & Ankle Society bør du jogge etter følgende råd:

SKOVALG:

– Du bør alltid ha på deg sko når du jogger. Sko som er beregnet på løping beskytter foten og ankelen og demper underlaget.

– Siden løping krever mye av føttene dine, pass på at du har riktig skostørrelse og at tærne ikke skraper mot tuppene.

– Alle har forskjellige føtter, og det finnes mange ulike joggeskomerker. Velg og insister i et par komfortable sko.

FORBEREDELSER:

– Før du begynner å trene bør du strekke ut, og løsne opp i legg-og lårmusklene.

– Som oppvarming bør du starte med å gå. Deretter øker du tempoet med rolig jogging, og bygger opp intensiteten og med mer fart etter hvert. Husk å strekke ut når du er ferdig også!

– Personer som er nybegynnere på treningsfronten, eller setter i gang igjen etter en lang treningspause bør ta en hviledag innimellom øktene. Dette for å la musklene hvile og ta seg opp igjen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Larsen, Håkon Mosvold (SCANPIX)

UNDERLAGET:

– Har du muligheten så løp på underlag som er mykere enn fortauet. Mykt og flatt underlag gjør også at du letter unngår å snuble eller tråkke feil.

– Å løpe oppover legger press på akillessenen, nedoverbakke legger press på knærne, hofta og ryggen.

– Å løpe langs veien er bedre enn tredemølle. Dette fordi tredemøller kan føre til såkalte repetisjonsskader fordi du varierer mindre i skrittene på en tredemølle.

TEKNIKK:

– Hold skuldrene bakover.

– Ikke klem sammen hånden når du løper, det kan det føre til spenninger i armer og skuldre.

– Hold albuene nær kroppen i en 90-gradersvinkel for å få mer effektivitet på overkroppen.

Ærlig treningsform
– Løping er den ærligste formen for trening for å sjekke hvor god form du egentlig er i, har sal-og gruppetreningsinstruktør Niina Härkönen ved Sats tidligere uttalt til Side2.

Vi har testet treningsformen «running».

LES MER: Løp for livet

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.