RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik gjør du hurtigmaten sunnere

(Crestock.com)
Sist oppdatert:
Kutt kaloriinntaket på enkle måter.

(SIDE2): Er man konstant i farta og har dårlig tid, er det ikke alltid like enkelt å lage måltidene sine selv - og ofte går det i hurtigmat av typen pizza og pølse, mat som ofte regnes som næringsfattige sett i forhold til kaloriinnholdet.

Men det finnes måter å gjøre lunsjen fra kiosken og middagen i hånda litt sunnere.

Majo og ost
Pizzaen har ofte ganske mange kalorier, særlig på grunn av fettinnholdet. Det er to ting som avgjør hvor usunn den blir - pizzabunnen og fyllet. Du bør velge tynn bunn, og unngå pepperoni, som er fet og svært saltrik. Velg for eksempel heller skinke, ananas og spinat, så får du også i deg nødvendige vitaminer.

En annen slager er hamburgeren, - særlig dersom man er litt ekstra sulten er det mange som går for denne. Dropp majonesen som ofte er på hurtigkjedenes burgere - både ketsjup og sennep er bedre alternativer for et lavere kaloriinntak. Pommes fritesen er også full av transfett etter friteringen, og bør droppes som tilbehør.

Ukjent innhold
Også salat er populært blant mange, men ikke alltid like sunt som man tror. Unngå dressing, eller be om å få en med lavt fettinnhold eller fettfri. Unngå også salater med mye ost og bacon.

Sandwicher er enkle å ta med seg, gjerne praktisk innpakket og spiseklar med en gang. Unngå det hviteste brødet, men like viktig er hva som er mellom skivene. Kjøttypen er sjelden problemet, det er derimot osten og dressinger og majones - og det gjelder også aiolien. Det smaker godt, men særlig sunt er det ikke.

Siste fra Side2? Sjekk forsiden her!

Meksikansk mat har lenge vært populært, og burritoen er lettvint å ta med i hånda. Men for å gjøre mextex'en litt sunnere, kan man droppe risen og rømmen - eventuelt be om mindre.

Velg rene produkter
Baguett med tunfiskrøre høres svært sunt ut - det er jo fisk, - men det er ikke nødvendigvis sånn. Hva som er i av ost og majones er ikke alltid godt å si, og fettinnholdet kan være overraskende stort. Dropp derfor rørene og spis heller en baguett der du selv velger hva som skal være på - og slik få oversikten over dressing- og majonesmengden.

Og når det gjelder pølsa fra bensinstasjonen - det meste slår denne veikrovinneren. Men det er i hvert fall lov å droppe baconet, velge kylling eller kalkun og lompe i stedet for pølsebrød - og igjen, topping og ketchupmengdene kan modereres.

Kylling er en mager kjøttype, men også den kan bli uforholdsmessig fet. Stekt og fritert kylling har mengder usunt fett - så dropp skinnet og gå for en lettere variant, uansett hva kyllingen er til eller i.

En kaffe om dagen...
All denne maten må svelges ned med noe. Frukt og grønt er sunt og godt - men det avhenger av hva som er tilsatt.

Enkelte smoothier er tilsatt store mengder sukker, andre inneholder også yoghurt. Begge deler er godt, men øker kaloriinnholdet.

Det samme gjelder kaffetyper - all sjokolade- og siruptilsetting vil gjøre kaffen din flere ganger mer kaloririk. Og har du som vane å kjøpe hver dag, kan det være lurt å kutte ned på søtningen og melkeproduktene.

Eventuelt kan du gå for den tradisjonelle, svarte varianten, dersom det likevel er slik at det er koffeinoppkvikkeren du er ute etter.

(Kilde: Mens Health)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere