RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik har det gått med Solbritt

Foto: Guro Holmene (Side2)
Sist oppdatert:
Solbritt Dramstad har trent og spist sunt i åtte uker. Her er resultatet.

(SIDE2:) - Jeg har hatt 5 prosent reduksjon i fettprosent, og økt muskelmassen, sier Solbritt til Side2.

Det er drøye åtte uker siden vi møtte 33-åringen for første gang. Hun har fulgt Sats’ nye kostholds- og treningskurs «Lettere liv».

- Jeg meldte meg på for generelt å få bedre helse. Jeg ønsker å få bedre kondisjon, lære å trene mer effektivt, gå ned i vekt og få en bedre livsstil, sa Solbritt for drøye to måneder siden.

Les mer: Hvor trent blir du på 8 uker?

Lenger ned på siden kan du se treningsprogrammet til Solbritt.

Fikk en knekk
Solbritt mener hun har klart å spise sunt og trene i kursperioden, men innrømmer at hun syntes det var tungt til tider i starten.

- Det har gått veldig bra. Men jeg hadde en knekk etter cirka tre uker. Da syntes jeg det var vanskelig å trene, og jeg kom meg ikke på trening. Jeg var nok veldig utålmodig. Så da valgte jeg å gjøre avtale med personlig trener. Å ha en treningsavtale hjalp på motivasjonen.

Ifølge personlig trener og kursleder Anders Gran Jensen kan man merke forandringer på kroppen i løpet av åtte uker. Han understreker at resultatet er individuelt, men at man oppnår vektreduksjon og livsstilsendring.

- Jeg har økt muskelmassen og blitt sterkere i overkroppen. Generelt føler jeg at jeg har fått mer energi, og mer overskudd. Jeg sover nok også bedre, og våkner nå før vekkerklokka. I tillegg føler jeg meg generelt bedre! Sier Solbritt.

(Artikkelen fortsetter nedenfor)

Her er Solbritt sammen med personlig trener Anders.
Her er Solbritt sammen med personlig trener Anders.

Vanskelig med maten
For Solbritt var økning i antall måltider gjennom en dag en utfordring.

- Det å spise ofte har vært vanskelig. At jeg skal spise hver tredje time har vært vanskelig å gjennomføre enkelte dager. Men så lenge jeg klarer det så er det lettere å holde seg til resten av det sunne kostholdet. Nå flyr jeg rundt med Tupperware, og det hadde jeg aldri trodd, ler Solbritt og fortsetter:

-I de små boksene har jeg for eksempel kyllingsalat, tunfisk eller små mellommåltider. Jeg er blitt flinkere til å planlegge måltidene bedre, og spiser også mindre ute. På den måten er det lettere ikke å falle for fristelser.

Trener ikke hardt nok
Jensen mener det stort sett har gått bra med alle syv som har vært med å forandre livsstil i løpet av åtte uker.

- De fleste fikk god nedgang i kroppsfett og vekt generelt. Også tror jeg mange fikk seg en «aha»-opplevelse, sier han.

Dette utdyper kurslederen med at tilbakemeldingene blant annet har vist at mange har funnet ut at de ikke trener hardt nok.

- Det ser vi ofte. Folk trener, men gir ikke alt. I tillegg gjør mange feil når det gjelder det tekniske. Derfor er det viktig med oppfølging. Trener du for eksempel tre ganger i uken uten å se resultat så mister du fort motivasjonen. Å ha noen til å hjelpe er derfor både motiverende, forebyggende og gir en trygghet, mener Jensen.

Solbritt på treningssentret for åtte uker siden.
Solbritt på treningssentret for åtte uker siden.

Nesten alle er fornøyd
Solbritt synes ikke det har vært bortkastet å gå på kurs, hun tror ikke hun hadde klart å komme i form på egen hånd.

- Jeg hadde ikke klart å få til like stor progresjon alene. Jeg har lært mye med tanke på styrke, og jeg har lært å pushe meg ekstra. Også trener jeg mer regelmessig nå enn tidligere.

Konseptet med et «Lettere liv» er å lære deltakerne å kombinere riktig kosthold med trening. For å delta må du ha en BMI/KMI på minimum 25.

- Vi kommer til å fortsette med dette. Resultatet har stort sett vært positivt, men noen opplever at de hadde villet gått mer ned i vekt. Men de som har fulgt hele opplegget har gitt gode tilbakemeldinger. Dette er enkelt, men funksjonelt, sier produktsjef Halvor Lauvstad i Sats.

Her er treningsprogrammet til Solbritt:
Utføres tre ganger uten pause mellom settene.

- Utfall gående 60 sek.
- Nedtrekk 45 sek.
- Push ups 30 sek.
- Sittende roing 30 sek.
- Knebøy med hopp 30 sek.
- Planke 30 sek.

(Styrkeprogrammet er blitt gjennomført to ganger i uken, med noen justeringer. I tillegg kommer kondisjonstrening)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere