*Nettavisen* Nyheter.

Slik har det gått med Solbritt

Foto: Guro Holmene (Side2)

Solbritt Dramstad har trent og spist sunt i åtte uker. Her er resultatet.

21.04.10 15:46

(SIDE2:) - Jeg har hatt 5 prosent reduksjon i fettprosent, og økt muskelmassen, sier Solbritt til Side2.

Det er drøye åtte uker siden vi møtte 33-åringen for første gang. Hun har fulgt Sats’ nye kostholds- og treningskurs «Lettere liv».

- Jeg meldte meg på for generelt å få bedre helse. Jeg ønsker å få bedre kondisjon, lære å trene mer effektivt, gå ned i vekt og få en bedre livsstil, sa Solbritt for drøye to måneder siden.

Les mer: Hvor trent blir du på 8 uker?

Lenger ned på siden kan du se treningsprogrammet til Solbritt.

Fikk en knekk
Solbritt mener hun har klart å spise sunt og trene i kursperioden, men innrømmer at hun syntes det var tungt til tider i starten.

- Det har gått veldig bra. Men jeg hadde en knekk etter cirka tre uker. Da syntes jeg det var vanskelig å trene, og jeg kom meg ikke på trening. Jeg var nok veldig utålmodig. Så da valgte jeg å gjøre avtale med personlig trener. Å ha en treningsavtale hjalp på motivasjonen.

Ifølge personlig trener og kursleder Anders Gran Jensen kan man merke forandringer på kroppen i løpet av åtte uker. Han understreker at resultatet er individuelt, men at man oppnår vektreduksjon og livsstilsendring.

- Jeg har økt muskelmassen og blitt sterkere i overkroppen. Generelt føler jeg at jeg har fått mer energi, og mer overskudd. Jeg sover nok også bedre, og våkner nå før vekkerklokka. I tillegg føler jeg meg generelt bedre! Sier Solbritt.

(Artikkelen fortsetter nedenfor)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Guro Holmene

Vanskelig med maten
For Solbritt var økning i antall måltider gjennom en dag en utfordring.

- Det å spise ofte har vært vanskelig. At jeg skal spise hver tredje time har vært vanskelig å gjennomføre enkelte dager. Men så lenge jeg klarer det så er det lettere å holde seg til resten av det sunne kostholdet. Nå flyr jeg rundt med Tupperware, og det hadde jeg aldri trodd, ler Solbritt og fortsetter:

-I de små boksene har jeg for eksempel kyllingsalat, tunfisk eller små mellommåltider. Jeg er blitt flinkere til å planlegge måltidene bedre, og spiser også mindre ute. På den måten er det lettere ikke å falle for fristelser.

Trener ikke hardt nok
Jensen mener det stort sett har gått bra med alle syv som har vært med å forandre livsstil i løpet av åtte uker.

- De fleste fikk god nedgang i kroppsfett og vekt generelt. Også tror jeg mange fikk seg en «aha»-opplevelse, sier han.

Dette utdyper kurslederen med at tilbakemeldingene blant annet har vist at mange har funnet ut at de ikke trener hardt nok.

- Det ser vi ofte. Folk trener, men gir ikke alt. I tillegg gjør mange feil når det gjelder det tekniske. Derfor er det viktig med oppfølging. Trener du for eksempel tre ganger i uken uten å se resultat så mister du fort motivasjonen. Å ha noen til å hjelpe er derfor både motiverende, forebyggende og gir en trygghet, mener Jensen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Paul Weaver

Nesten alle er fornøyd
Solbritt synes ikke det har vært bortkastet å gå på kurs, hun tror ikke hun hadde klart å komme i form på egen hånd.

- Jeg hadde ikke klart å få til like stor progresjon alene. Jeg har lært mye med tanke på styrke, og jeg har lært å pushe meg ekstra. Også trener jeg mer regelmessig nå enn tidligere.

Konseptet med et «Lettere liv» er å lære deltakerne å kombinere riktig kosthold med trening. For å delta må du ha en BMI/KMI på minimum 25.

- Vi kommer til å fortsette med dette. Resultatet har stort sett vært positivt, men noen opplever at de hadde villet gått mer ned i vekt. Men de som har fulgt hele opplegget har gitt gode tilbakemeldinger. Dette er enkelt, men funksjonelt, sier produktsjef Halvor Lauvstad i Sats.

Her er treningsprogrammet til Solbritt:
Utføres tre ganger uten pause mellom settene.

- Utfall gående 60 sek.
- Nedtrekk 45 sek.
- Push ups 30 sek.
- Sittende roing 30 sek.
- Knebøy med hopp 30 sek.
- Planke 30 sek.

(Styrkeprogrammet er blitt gjennomført to ganger i uken, med noen justeringer. I tillegg kommer kondisjonstrening)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.