*Nettavisen* Nyheter.

Slik holder du hjernen i toppform

Her er syv enkle veier til en frisk og trimmet hjerne.

13.08.08 15:13

(YEYE): Folk lever lenger, slik at sykdommer som Alzheimers blir mer vanlig og utbredt. Det er imidlertid ting du kan gjøre selv for å redusere risikoen for demens.

- Mange studier har vist at det er mange ulike årsaker og faktorer som gjør at man utvikler demens, så det er aldri for tidlig eller for sent til å gjøre endringer, sier professor Clive Ballard til the Independent.

Les også
Drinker fremfor mat
Advarer mot flip flopper
Slik vinner du over søtsuget

Slik holder du hjernen i form:
1. Tren hjernen
Kryssord, sudoku og annen hjernetrim stimulerer og skjerper hjernen.

2. Tren kroppen
En svensk studie viser at risikoen for Alzheimers kan minskes med 50 prosent gjennom trening.

3. Smertelindring
Ifølge en amerikansk studie kan det å ta smertestillende medisin som senker kolesterolet virke positivt.

4. Styr unna dop
Studier viser at ecstasy kan forårsake langvarige hjerneskader som påvirker for eksempel innlæring og minne, og forskerne er redde for at dette senere kan føre til demens.

5. Vær sosial
Flere studier vitner om at sosiale mennesker med mange venner og stor omgangskrets lettere unngår demens. En amerikansk studie peker på en link mellom ensomhet og Alzheimers, og forskerne fant at personer som er mye alene har større risiko for å utvikle demens senere i livet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Scanpix/AFP)

6. Spør familien din
Alzheimers kan være arvelig. Undersøk om familien din har en sykdomshistorikk som inkluderer demens.

7. Spis riktig
Fisk, grønnsaker og frukt er hjerneføde, sørg for å ha et balansert kosthold med nok vitaminer og mineraler.

(Kilde: Expressen.se)

Siste fra Yeye: Gå til forsiden her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.