Slik holder du huden ung

Her er hva du bør spise for å holde huden ung.

12.03.08 16:08

(SIDE2): Det finnes en rekke anti-aldringskremer som lover deg et yngre utseende.

Se listen over det du bør spise lengre ned i artikkelen

Det virker som alle leter etter ungdomskilden, men du trenger ikke stole på vidunderkremer eller legge deg under kniven for å se yngre ut.

I magasinet WebMD prøver de å forklare hva du bør spise for å se yngre ut og hvorfor det er slik.

Bremser aldringsprosessen
Det du spiser har stor innvirkning på hvordan du ser ut og det du velger å putte i deg kan faktisk bremse aldringsprosessen.

Du har kanskje hørt at det å spise produkter som inneholder antioksydanter er bra for deg? Det sies at antioksydantene beskytter mot skader fra frie radikaler i kroppen. Samtidig skal de bidra til å minimerer innvirkningen av aldring. Phytonutrients er medlem av antioksydantfamilien og man bør derfor prøve å få i seg matvarer som inneholder dette om man vil påvirke aldringsprosessen.

Utsetter aldring
Ifølge eksperter kan alle typer mat deles inn i tre kategorier:

1. Pro-inflammatorisk
2. Nøytral
3. Anti-inflammatorisk

Aldring kan utsettes ved å spise anti-inflammatorisk mat som er rik på antioksydanter.

Mat som er rik på pro-inflammatoriske stoffer kan fremskynde aldringen.

Flere faktorer
Selv om kostholdet er viktig må man huske på at det ikke bare er dietten som påvirker aldringsprosessen. Også stress, hormoner, ultrafiolett lys og svekket immunsystem kan føre til tidligere aldring.

I tillegg til å spise de anbefalte produktgruppene bør du holde deg borte fra solen, bruke solkrem, ikke røyk sigaretter, ha en sunn diett og sørge for å få regelmessig søvn.

Dette bør du spise regelmessig for å holde huden ung:

Fisk
Spis fisk minst 2 ganger i uken. Velg helst fet fisk som er rik på Omega-3.

Frukt og grønnsaker
Frukt og grønnsaker er veldig viktig og du bør spise minst 5 om dagen. Velg frukt i ulike farger slik at du får i deg ulike næringsstoffer.

Fiber
Det er viktig at kroppen får i seg fiber. Spis 3 porsjoner per dag.

Nøtter
Nøtter er en super kilde til vitamin B. Nøtter hjelper kollagenet i huden til å holde seg elastisk. Spis kun små porsjoner da nøtter inneholder mange kalorier.

Yoghurt
Yoghurt bør du spise daglig. I tillegg til at det gir deg næringsstoffer er det bra for fordøyelsen.

Vann
Vann er essensielt for hud, muskler, sirkulasjon og all organer i kroppen. Drikk minst 3-4 glass med rent vann hver dag, i tillegg til vesken du får i deg fra mat og annet flytende.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.