RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik kan personligheten din påvirke vekta

(Colourbox)
Det å være litt selvopptatt kan være en positiv egenskap når du vil gå ned noen kilo.

(SIDE2:) Vi har alle våre ulike egenskaper og personlighet. Men har du tenkt over at hvordan man er som person kan påvirke om du lykkes med en eventuell vektnedgang?

Den danske avisen Ekstrabladet har listet opp noen punkter som kan være greit å huske på når det gjelder matvalgene i hverdagen.

Humørsyk

Hvis humøret ditt varierer med å være veldig «der oppe» eller helt på bånn vil dette helt klart være med på å påvirke din vilje til å gjennomføre vektreduksjon og å holde den nye vekta. Går humøret ditt opp og ned som en berg-og-dalbane er det lett at følelsene styrer matvalget fremfor sultfølelse og sunn fornuft.

- Dette kan være med på at du skaper deg unnskyldninger for å spise. Har man en opptur kan man skylde på at man «fortjener noe godt å spise», mens en nedtur kan føre til at man trøstespiser uten å egentlig tenke over det, forklarer professor i psykologi ved University of Texas, Art Markman.

- Håndter både opp- og nedturer med noe annet mat, for eksempel ved å ringe en venn eller å gå på konsert eller lignende, tipser professoren.

Pliktoppfyllende

Følger du alle regler og kommer alltid tidsnok til avtaler? Da er det større sjanse for at du klarer å holde deg til en mat- og treningsplan. Men samtidig påpeker den danske avisen at hvis du hele tiden har en detaljert plan for hva du skal spise kan det også bli for mye av det gode. Lag en oversikt over sunne matvarer og middagsretter, men dropp detaljerte forklaringer med gram og kaloriinnhold for å unngå at mat blir det eneste du tenker på.

Er du impulsiv?

Psykologiprofessor Markman sier at noen mennesker ikke klarer å vente når man blir servert mat og godsaker, mens andre venter med å spise til de ser at andre forsyner seg. Tilhører du den første gruppen er det også mer sannsynlig at du mer eller mindre ubevisst ikke klarer å stå imot de mindre sunne fristelsene. Når sulten nærmer seg er det derfor større sjanse for at du tyr til det «kjappeste og enkleste» løsningen fremfor å tenke over hva som kunne vært et sunnere og lettere valg.

Du er selvopptatt

Å være litt selvopptatt trenger slettes ikke å være noe negativt. Tvert imot kan denne egenskapen gjøre det lettere for deg når du vil ned i vekt.

- Slike mennesker har en tendens til å fokusere på seg selv og egne interesser. Noe som kan føre til at de har større viljekraft og konsentrerer seg mer om deres egne mål når de har bestemt seg for å gjøre livsstilsendringer, sier motivasjonscoach og forfatter Heidi Hanna.

Hun påpeker også at hvis man hele tiden sier «ja takk» for å gjøre andre glade, så kan dette ofte føre til uplanlagte utskeielser og dårlige kostvaner. Å være litt mer egoistisk i forhold til sin egen kropp og helse kan bidra til at man lærer seg å sette grenser uten at man skal få dårlig samvittighet overfor andre. For eksempel kan det være en idé å trene sammen med noen venner istedet for å droppe den planlagte treningstimen fordi du ikke har samvittighet til å si nei når en venninne eller kompis lurer på om du vil møtes.

Den festglade

Det er helt klart lov å ta seg en fest en gang iblant, men blir det mye alkohol og fyll svekkes også bedømmingsevnen. Da er det større risiko for dårlige spisevaner som kan resultere i overspising og høyt kaloriinntak.

Blir det mange middager ute på restaurant og kafé i løpet av uka kan også disse måltidene sabotere for en ønsket vektreduksjon. Mange lunsj- og middagsretter blir overraskende kaloririke der de bader i olje og smør.

Du klarer å slappe av

Har du mange baller i lufta og stadig sliter med dårlig samvittighet fordi du skulle ha gjort både det ene og det andre, er det også større sjanse for at du sliter med ekstrakiloene. Stress kan gjøre det vanskeligere å stå imot fristelser. Når man lærer seg å stoppe opp litt og rett ved å rett og slett slappe av, så får du sortert tankene sine. Dette gjelder også tanker og planer om hva du skal spise og drikke, noe som kan føre til at du får bedre oversikt på hva slags mat du bør velge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere