Friske meninger

Slik kan Tor Mikkel Wara stoppe den ville veksten i inkassosaker

Joni Jestilä:

IKKE REPRESENTERT: Det er underlig at skyldnerne ikke er representert i arbeidsgruppa til Justisminister Tor Mikkel Wara (Frp).  

IKKE REPRESENTERT: Det er underlig at skyldnerne ikke er representert i arbeidsgruppa til Justisminister Tor Mikkel Wara (Frp).   Foto: (NTB scanpix)

Svaret fra justisminister Tor Mikkel Wara i Stortinget denne uka viser at han ikke har vilje til en helhetlig gjennomgang av inkassoloven, skriver innsenderen.

Av Joni Jestilä, bevillingshaver i inkassosaker. Han jobbet i bransjen i 10 år og sluttet frivillig fordi han ikke ville gjøre folk til gjeldsslaver for småbeløp.

Den 12.03.19 var det en interpellasjon på Stortinget angående den store veksten i antall inkassosaker. Statsråd Tor Mikkel Wara pekte nok en gang på arbeidsgruppen og viljen til å gjøre hastetiltak var ikke å spore hos justisministeren.

Joni Jestilä har skrevet flere innlegg om inkassoloven i Nettavisen.

Arbeidsgruppen skal visst ha et bredt mandat, heter det. Som inkassobevillingshaver så har jeg sett på mandatet. 7 av 35 paragrafer i loven gjennomgås. Gruppen skal blant annet se på inkassoforskriften, tvistelovens 6-13 bokstav d og paragrafene §5, §6, §7, §8, §16, §17 og §32.

Dette er ikke helhetlig gjennomgang, men flisespikkeri på en 31 år gammel lov.

Det er også underlig at skyldnerne ikke er representert i gruppa, mens finansbransjen og inkassobransjen har fått 2 seter i gruppen. Dette lovarbeidet ble satt i gang etter at finanstilsynet avdekket vesentlige feil hos byråene, og etter press fra forbrukere mot Finanstilsynet. Det er derfor søkt at bransjen skal få være med og diktere en ny lov for seg selv uten at dette balanseres.


Vi behøver ikke en arbeidsgruppe for å regulere ned salærene så undertegnede har kommet med en oppskrift på harmonisering av inkassokostnadene med våre naboer.

Politikerne må gjerne kopiere og benytte denne oppskriften:

Inkassoforskriftens §1-1

Stortinget ber regjeringen om å sette ned inkassosatsen til 350 kr.

Inkassoforskriftens §1-4

Gebyrmessig erstatning ved inndrivning av egne pengekrav ved advokat
settes til maksimalt en gang inkassosatsen (trappetrinnet fjernes).

Enkelt/tungt salær

Stortinget ber regjeringen om å endre §2-2 og §2-3 om maksimalsatser
ved enkle/ tunge saker.

Inkassoforskriftens §2-2

For krav opptil 10 000 kr er maksimal beløpssats for erstatning inntil
0,5 * inkassosatsen.

For krav fra 10 000 kr og over 250 000 er maksimal beløpssats for erstatning 1 ganger inkassosatsen.

Inkassoforskriftens §2-3

Maksimale beløpssatser for skyldners erstatningsplikt i tunge saker.

For krav opptil 10 000 kr er maksimal beløpssats for erstatning inntil 1 ganger inkassosatsen.
For krav fra 10 000 kr og over 250 000 kr er maksimal beløpssats for erstatning 1,5 ganger inkassosatsen.

Tvistelovens §6-13 sakskostnader, bokstav d

Stortinget ber regjeringen om å gjøre følgende endringer i bokstav d i tvistelovens §6-13.

Ett beløp inntil 1 ganger rettsgebyret for rettshjelp ved forliksklage eller tilsvar og saksforberedelse ellers, men inntil ¼ rettsgebyret dersom klageren i tillegg krever erstatning ved utenrettslige kostnader etter annet ledd.

Forsinkelsesrenteloven

§ 3 Størrelsen av forsinkelsesrenten/ krav utover forsinkelsesrenten. Stortinget ber regjeringen om å fjerne setningen:

«Løp det rente i forholdet før betalingsplikt inntrådte, kan fordringshaveren i stedet for forsinkelsesrente etter første ledd kreve den løpende renten».

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer fra blogger: Friske meninger

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag