RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik øker du fettforbrenningen

Sist oppdatert:
For å gjøre fettforbrenningen din mest mulig effektiv, er det noen enkle men viktige retningslinjer du anbefales å følge.

1. Høyt aktivitetsnivå
Sørg for å være i god form slik at du kan holde, og holder et høyt aktivitetsnivå. Fysisk aktivitet er det som primært forbrenner og bruker opp kaloriene du inntar. Det kan også vise seg at en kropp som er vant til mye aktivitet, og som har et høyt aktivitetsnivå, kan forbrenne kroppsfett raskere.

For mens noen ikke kan forbrenne over 0,5 kilo kroppsfett i uka, så finnes det andre som mister et kilo rent kroppsfett i uka. Det ser ut som dette ikke bare er et resultat av at de spiser mindre, men også en konsekvens av at cellene i kroppene deres rett og slett arbeider raskere. Så god fysisk form og mye aktivitet er bra!

HTML EMBED
 Siste artikler på Trim.no

Når du trener og kommer i bedre form, så vil du også få mer muskler. Dette vil ytterligere øke kaloriforbrenningen din: Du bruker mer kalorier. Hva betyr det? Jo, du kan slanke deg på samme mengde mat som vanligvis spiser. Noen kan til og med spise mer mat enn de pleier, og gå ned i vekt. Men dette er likevel ingen enkel løsning, å bare trene og bevege seg mer, for økt aktivitet vil også medføre øket sult. Derfor er ikke svaret på hvorfor mye fysisk aktivitet er bra før og ved slanking, at du ikke vil merke noe til slankingen. Men vektreduksjonen vil bli lettere og mer effektiv. Det er sikkert!

2. Spis
Du må ha mat, og du kan ikke slanke deg fortere enn som nevnt 0,5 – 1 kg kroppsfett per uke. Man regner 1 kg som fettforbrenning (målt vekt med rent kroppsfett som forbrennes) som maksimalt innenfor èn uke. Prøver du på mer enn det, så vil du kunne bli veldig slapp, sliten og utladet. For hard slanking stjeler både krefter og humør, og er ikke til å anbefale.

Prøv å få i deg 3-4 små måltider hver dag. Å holde måltidene og en rutine på disse, vil også gi deg små glimt av glede verdt å se fram til. Det er bra for humøret, viljen og pågangsmotet å holde seg til en plan som følger den gylne middelvei.

Trening, fysisk aktivitet, kroppslig bevegelse er det som primært forbrenner kalorier i kroppen i din.
Trening, fysisk aktivitet, kroppslig bevegelse er det som primært forbrenner kalorier i kroppen i din.

3. Se i speilet 1 gang i uka
Et uthvilt øye som ikke er trøtt, ser godt og egner seg til å se virkelige endringer og hva som virkelig skjer. Et øye som ser lenge nok på det samme, vil begynne å ”feilfunksjonere”. Det du ser endrer seg. Ikke akkurat som hallusinasjoner, men du vil begynne å kunne oppfatte det du ser som annerledes enn det egentlig er. Syns-inntrykket går over i innbilning. Hjernen tolker det du ser, og tillegger det du ser sin mening og oppfatning. Dette er fysiologiske funksjoner i hjernen som er reelle, og som bør tas på alvor. Overdrivelse fører sjelden til noe godt.

Følg med på utviklingen. Men ikke for ofte eller for mye. Se deg ikke blind på verken badevekt, bilringer eller det du studerer på i speilet. For at du skal være i stand til å bedømme utviklingen din riktig, er du faktisk avhengig av å distansere deg fra deg selv litt. Så sjekk kroppsvekten din på et fast tidspunkt 1 gang per uke. Vær klar over at bare litt mer mat enn vanlig kvelden før badevekta, så binder du opp masse vann og matvekt, som fort vil gjøre deg tyngre på vekta. Men dette er ikke fettvekten din, og er således av ingen betydning. Ved slanking vil små oppjusteringer av matinntaket bare ved ett eneste måltid, kunne bety 0,5 – 1 kg. vektoppgang på kort tid. Dette er ikke fettvekt! Så slapp av. Så fort du holder matinntaket nede igjen, så vil matvekt og overflødig vann forsvinne, og du vil bli like lett igjen.

Allerede nevnt, men nevnes igjen: TID! Fettforbrenning er en prosess som krever tid. Kroppen kan komme opp til et visst tempo på det som skjer inne i cellene. Kroppen har en forbrenning som kan både økes og reduseres. Sistnevnte ønsker du ikke skal skje, men dessverre så vil sult og matmangel oppfattes av kroppen som om du holder på å stryke med. Derfor begynner kroppen å redusere fettforbrenningen sin, eller den helhetlige forbrenningen sin, noe som gjør at kroppen kan opprettholde kroppsvekten og fettvekten sin på en mindre mengde mat. Fettforbrenningen kan kroppen redusere ned til sannsynligvis 50%. Fettforbrenningen vil være helt nedjustert etter et par måneder toppen. Dette er grunnen til at slankekurer krever at du gradvis spiser mindre. Det ideelle ville selvsagt være om forbrenningen ikke gikk ned, men det er noe som krever at det ikke oppstår sult. Og sult er en direkte følge av kalorimangel, som igjen er en nødvendighet i alle de slankeprogrammer og slankekurer og opplegg som hittil i dag brukes og er kjent.

Hjernen er illusjonens mester. Sørg for å ikke la den bli vant til å se på kroppen din og på vekta di for ofte. Da vil du kunne bevare et mer riktig syn på deg selv.
Hjernen er illusjonens mester. Sørg for å ikke la den bli vant til å se på kroppen din og på vekta di for ofte. Da vil du kunne bevare et mer riktig syn på deg selv.

Fettforbrenningen økes ved fysisk trening og masse aktivitet, og ved å ha mest mulig muskler. Utover dette så vil kaffe og koffeininnholdige drikker medføre at kroppen utskiller mer adrenalin, hvilket vil stresse opp kroppen og øke fettforbrenningen. Men koffeinet vil også føre til høyere nivåer av stresshormoner i hele kroppen din, og det vil resultere i en nedbrytende effekt. Dette vil ha negativ innvirkning på tåleevne overfor trening, og musklene vil kunne bygge opp igjen overskuddet sitt tregere. Men koffein vil også til en viss grad dempe matlysten din, virke dempende på sulten, kvikke deg opp og gjøre deg mer våken. Så kaffe kan være bra, men anbefales likevel ikke på grunnlag av at det kan oppstå negative bivirkninger.

Bruk av medikamenter som øker fettforbrenningen, er ikke til å anbefale. Men det er på det rene at sterke sentralstimulerende midler som amfetamin og speed øker fettforbrenningen og så godt som fjerner sultfølelse, matlyst og appetitt. Dessverre medfører de samme stoffene at musklene og overskuddet i både kroppen og i hodet effektivt og raskt brytes ned. Disse narkotiske stoffene er for kroppen som høy feber. De negative bivirkningene er derfor mye større enn den positve slankeeffekten som oppnås.

Medisinene kalt anabole steroider er en annen sak. Disse mannlige kjønnshormonene som testosteron, bygger opp et unaturlig stort overskudd i musklene, muskelmassen øker, og fettforbrenningen øker. Det kan også virke som om disse oppbyggende hormonene nærmest direkte påvirker balansen mellom muskelvekt og fettvekt på en fordelaktig måte. Medisinene har bivirkninger, og selv om ingen har mistet livet av disse medisinene, så er det grunn til å tro at de samtidig som å øke farten på celledelingen og fettforbrenningen, så fører de også til kortere levetid. Det antas at 8 ukers bruk kan forkorte levetiden din med 4 uker. Ett års steroidebruk kan således forkorte livet ditt med et halvt år. Derfor kan heller ikke slike medisiner anbefales.

Det absolutt beste for deg og helsen din, er å holde deg til naturlig slanking der fokus settes på fysisk aktivitet, kosthold, opprettholde slankingen, og la tiden være din venn og få jobbe for deg!

¿ Fettforbrenning = mengde kroppsfettfett som forbrennes
¿ Fettforbrenning er ikke mengden med fett i kostholdet ditt
¿ Fettforbrenningen øker med øket fysisk aktivitet
¿ Fettforbrenningen øker også når du er stresset (formel 1 bilkjørere brenner opptil 800 kalorier i timen mens de kjører, 180 i puls og maks.konsentrasjon krever mye energi)
¿ Fettforbrenningen din er en relativt saktegående prosess: 0,5 kilo – 1 kg per uke er det dette systemet erfaringsmessig tar unna.
¿ Fettforbrenning per uke anbefales til rundt 0,5 kilo
¿ Fettforbrenning per uke bør maks. være 1 kg. kroppsfett.
¿ Fettforbrenningen vil ikke øke forbi en viss grense. Overdriver du, kan overskuddet ditt svekkes så voldsomt at du taper hele overskuddet både fysisk og psykisk (hallusinasjoner og utmattelse, feberlignede tilstander er ikke til å anbefale)
¿ Fettforbrenningen din vil reduseres etter hvert som forbrenningen din går ned. Derfor må du spise gradvis mindre fra første uke og utover til det har gått et par måneder.
¿ Fettforbrenning foregår hele døgnet, både når du er våken og når du sover.

Gratis programmer, behandlingsopplegg og hefter fra trim.no:
Slankeprogrammer Treningsprogrammer
Muskler/styrke/kondisjon
Anbefalte hefter om trening
Maksimal Framgang Fort frisk
Behandlingsopplegg for belastningsskader
Kostholdsprogrammer og stress-less

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere