*Nettavisen* Nyheter.

Slik klager du

Slik bør du gå fram når du skal klage på uventede hendelser ved flyreiser.

Kan jeg klage på flyplassen?
Hvis du har muligheter, så klag mens du fortsatt er på flyplassen.

I praksis kan du kun motta retten til forpleining (mat og drikke, evt hotell) hvis du klager på stedet.

Ved tapt eller skadet bagasje må du klage umiddelbart etter at du oppdaget dette, og senest syv dager etter at du mottok eller skulle mottatt bagasjen.

Klage når jeg kommer hjem?
Alle klager må fremsettes innen rimelig tid etter at kontraktsbruddet fant sted. Det beste er å skrive inn en skriftlig begrunnet klage til flyselskapet og legge ved nødvendig dokumentasjon.

Hvis du har bestilt reisen gjennom en reiseoperatør kan du velge om du vil klage til operatøren eller direkte til flyselskapet. Reiseoperatøren kan også være ansvarlig for forhold som flyselskapet ikke har herredømme over. Dette gjelder i tilfeller hvor operatøren for eksempel har gitt feilaktige opplysninger som ikke stammer fra flyselskapet. Da er det kun reiseoperatøren som skal holdes ansvarlig. Men reiseoperatøren kan også ha avtalevilkår som gir deg bedre rettigheter enn flyselskapets standarvilkår.

Noen reiseoperatører og de aller fleste reisebyråer opererer kun som rene formidlere mellom deg og flyselskapet, og tar forbehold om reklamasjonsansvar. Slike forbehold må opplyses om klart og tydelig før avtaleinngåelsen.

Forbrukerrådet har en egen klageveileder som hjelper deg til å utforme klagebrev. Trykk her for å komme inn på Klikk&Klag.

Hva gjør jeg dersom flyselskapet eller reiseoperatøren avslår klagen min?
Dersom du har rettet en skriftlig klage til flyselskapet eller reiseoperatøren og får avslag, finnes det to forskjellige klageordninger som kan ta stilling til saken.

1) Reklamasjonsnemnda for rutefly: Dette gjelder flyreiser som er bestilt gjennom SAS Braathens, Widerøe eller Norwegian. Dette gjelder også hvis flyreisen er bestilt med et av disse selskapene gjennom en reiseoperatør som er medlem av Norsk Reiselivsforum.

Adresse:
Reklamasjonsnemnda for rutefly
Postboks 2924 Solli
0230 Oslo.

Nemnda kan bare avsi rådgivende vedtak og disse er ikke bindende for partene.

2) Luftfartstilsynet: Her retter du klager mot andre flyselskaper. Luftfartstilsynet kan kun behandle klager som gjelder brudd på de rettighetene som EU-reglene gir deg. Klager på tapt eller skadet bagasje kan ikke behandles her.

Fristen for å klage er 4 uker etter hendelsen som er grunnlag for klagen.

Vedtakene til Luftfartstilsynet har ikke retts – og tvangskraft og er således ikke bindende for partene.

Ta kontakt med Forbrukerrådet hvis du trenger råd eller informasjon om dine rettigheter
Forbrukerrådet kan bistå med rådgivning eller veiledning. Ta kontakt med dem ved å ringe 815 58 200.

(Kilde: Forbrukerportalen.no )

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.