RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik klarer du julestresset

Det er først når maten er fortært og pakkene åpnet at du merker hvor stresset du faktisk er. Les hvordan du skal takle det her.

Å være stresset i julestria har blitt en tradisjon på linje med pynting av juletre og baking av de syv sortene.

Kroppen i angrep
- Kroppen skjuler ofte hvor sliten den er fram til du får fri. Når vi stresser lurer vi nemlig kroppen til å tro at den står ovenfor en fysisk kraftanstrengelse, sier stressekspert Bengt Arnetz til Aftonbladet.

Når kroppen gjør seg klar til slike kraftanstrengelser skyver den automatisk infeksjoner, smerte og spenninger vekk til faren er over - i dette tilfellet til julen er over.

Tenk positivt
I følge Arnetz er det flere gode råd å følge dersom du får verden i hodet etter jul. Du kan blant annet fokusere på de positive tingene istedenfor å bli opprørt over de detaljene man ikke fikk tid til.

En annen ting er å ikke gå i gavefellen. Man trenger ikke å gi barna si mye gaver at økonomien kræsjer fullstendig, skriver Aftonbladet.

En slik løsning vil derimot gi deg enda større bekymringer etter jul, og er det siste du trenger når du allerede er stresset.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere