RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik kommer du i bedre form

Sist oppdatert:
Ikke fortvil hvis du er blant de som ikke rekker mange treningsøkter i løpet av uken. Nøkkelen til å komme i bedre form er gjerne de enkle ting i hverdagen - du må bare bli bevisst på dem.

Du må ikke nødvendigvis snu livet på hodet for å bli en mer aktiv person.

1. Tenk på all bevegelse som en form for mosjon: Å gå ut med søpla, hente posten, gå i nærbutikken. Så lenge du er i aktivitet og beveger deg og pusher deg selv til å orke små hverdagslige gjøremål, så føler du deg dertil mer aktiv. En bedagelig person har lettere for å legge på seg.

2. Bruk trappene! Heis er overflødig hvis du er frisk og ikke har for mye å bære på. Ikke lur deg selv til å tro du ikke har tid til å gå trappen. Det tar gjerne lenger tid å vente på heisen og andre som skal av og på i forskjellige etasjer.

3. Hvis du har barn; lek med dem! Mange foreldre står bare og ser på mens barna leker. Delta aktivt, løp og engasjer deg i leken. Det vil glede barna dine og du får det gøy samtidig som du får mosjon framfor utålmodig vente på at barna skal bli ferdig.

4. Har du hund? Ta intitiativ og luft bikkja. Hunden trenger en tur, men det gjør du også. Å gå tur med hunden gir grunnlag for gode faste rutiner, og det er en hyggestund for deg og den kanskje mest positive turkameraten du kan tenke deg.

5. Rengjøring i huset er en god treningsøkt! Ta på deg komfortable klær, sett på din favorittmusikk og sett igang. Jobb til svetten siler. Duften av nyvasket og rent hus og glade familiemedlemmer er vel verdt innsatsen samtidig som du har forbrent hundrevis av kalorier.

6. Kjører du bil eller tar offentlig transport? Parker lenger unna enn du pleier eller gå av noen stasjoner tidligere. Slik får du frisk luft og mosjon både til og fra.

7. Bruk bena mer! Ved å planlegge tiden litt bedre, kan du kanskje sykle eller gå framfor å kjøre bil eller sette deg på bussen. Bilen bruker vi ofte av gammel vane, og du sparer både tid og penger. Tenk hvor ofte du må lete etter parkeringsplass.

8. E-post og telefonen har gjort oss late på jobben. Ta heller noen minutter og gå bort til den det gjelder for å levere en beskjed. Istedefor å be andre stikke bort til deg, si heller at du kommer bort en tur!

9. Hastverk er lastverk. Gå heller en ekstra tur hvis noe skal bæres fra bilen, søppel skal ut, ting som skal på loft osv. Du sparer muskulaturen ved at du ikke bærer for tungt, samtidig som du får mosjon ved å gå flere ganger.

10. Finn en trimpartner! Hvis du har vansker med å motivere deg alene i en aktiv form for trim, så avtal med en venn eller arbeidskollega. Da kan dere dra hverandre igang samtidig som dere finner en hyggelig anledning til å møtes i løpet av uka. Det kan være et dansekurs, aerobics, jogging eller lagidrett.

11. Gjør øvelser hjemme! Gjør avtale med deg selv minst tre ganger i uken hjemme. Velg en tid hvor sjansen for avbrytelse er liten. Ved å sette faste tider til hjemmeøvelser, øker du dessuten selvdisiplinen som jo er god å ha i alle sammenhenger.

12. Liker du å danse? Sett på favorittmusikken og dans hjemme. Dans er en super form for trim og alle har godt av å slippe seg løs. Du vil garantert bli i bedre humør også!

13. Kjøp deg en trimvideo og tren til denne hjemme i din egen stue. Det finnes mange gode trimvideoer på markedet og du finner sikkert noe til ditt behov. Det tar dessuten mye mindre tid enn å reise noe sted.

14. Tilpass deg etter sesongen; vi har fire varierte årstider i Norge som byr på mange muligeter og variasjon.

Sommer: Høysesong for uteaktiviteter, hagearbeid, vedlikehold på hytta osv.
Høst: Sopptur, jakt og innhøsting
Vinter: Snømåking og vedbæring
Våren: Hagearbeid, oppussing.

Helgene kan du bruke nyttig og aktivt til blant annet å pusse bilen, rydde bort gamle klær o.l.

Ved å delta mer bevisst i din egen hverdag, vil du og andre oppfatte deg som en mer aktiv og positiv person som ikke er redd for å ta i et tak. F.eks å bake sine egne brød er en hyggelig og nyttig opplevelse for deg og dine nærmeste og en bedre aktivitet enn å sitte henslengt foran tv-en i timesvis.

Siste saker fra Klikk.no:
Hvor mye trening trenger du?
Praktiske gjøremål som gir god treningseffekt
15 treningstips for nybegynneren
6 tips til smart trening!
Slik trener du mer effektivt

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere