*Nettavisen* Nyheter.

Slik kommer du i gang med å trene

Foto: (Scanpix)

For mange er ukene fremover preget av juleribbe og lutefisk. Her er noen tips til deg som også ønsker å komme i bedre form i løpet av vinteren.

02.12.03 10:50

Vinteren er en flott tid å nyte framgangsrik og morsom trening, enten du starter friskt som nybegynner eller gyver løs på din kjære, vante rutine som har ligget brakk en uke eller to til fordel for juleribbe og lutefisk

Ren treningsglede
Det er godt å kjenne hvordan kroppen svarer positivt på aktiviteten og leker seg avgårde. Sunn svette. Energi. Oppmerksomhet. Livet pulserer i årene. Du føler deg glad og du vet at treningen bygger deg opp, forbedrer deg og gjør hverdagens tunge tak lettere. Vinteren er som skapt for positive treningsøkter!

HTML EMBED
Siste artikler på Trim.no

Prioriter grunntrening om vinteren Bruk vintermånedene til å bygge opp treningsgrunnlaget ditt. Her er det rolig mengdetrening som gjelder. Bygg opp formen din ved å trene med samme innsats og intensitet gjennom alle treningsøktene. Økningen legger du til ved å øke treningstiden. Du skal altså utvide og bygge opp anntall treningstimer.

Godt grunnlag gir veldig god formkurve
Ved å trene deg opp til et solid grunnlag, der du gjerne legger ned 7 - 14 timer ukentlig med rolig trening, vil du fram på våren og sommeren kunne oppleve en fantastisk formøkning og prestasjonsforbedring, når du begynner å kjøre opp formen din. Da vil nemlig den hardere aktiviteten føre til at kroppens muskulatur omstiller sitt treningsgrunnlag fra å prestere lite over lang tid, til å prestere mye over kortere tid.

Klikk på bildet for å forstørre.

Grunntrening bør kontrolleres
Mens hardere trening ofte begrenser seg selv ved at du blir sliten og gir deg, er det grunn til å være på vakt når en trener roligere. Ved rolig og lett trening vil ikke muskulær tretthet være noen bremse, og du vil kunne trene deg rett inn i en belastningsskade til tross for at du føler deg uthvilt og sterk. Belastningsskader kommer lett og uanmeldt under økende mengdetrening. Det er derfor viktig at du har kontroll på treningen din og legger til økningen i passe mengde.

Få hjelp til vurdering og planlegging av treningsopplegget ditt Jeg kan ikke få poengtert nok viktigheten av å trene riktig. Du må ha et treningsprogram som du følger, dersom du ønsker å få framgangsrik trening. Programmet må være bygd individuelt og være tilpasset akkurat deg. Grunnen til dette er at treningsmengden må være tilpasset treningsgrunnlaget ditt. Utfra dette er det mange viktige faktorer man bør kjenne for å kunne styre og kontrollere økningen av treningsdosene. All erfaring viser at de færreste klarer å få særlig framgang uten å følge en plan på riktig måte.

Gratis treningsinformasjon
Programmer og Hefter
Tilbakemeldinger
Forum
Spørsmål og svar

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.