RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik lokkes bloggerne

HVIT SKINNVEST: Ingrid Holm har bloggen The showmanship. Onsdag kjøpte hun seg en ny skinnvest fra Gestuz på Sample Sales på Norwegian Outlet i Vestby.
HVIT SKINNVEST: Ingrid Holm har bloggen The showmanship. Onsdag kjøpte hun seg en ny skinnvest fra Gestuz på Sample Sales på Norwegian Outlet i Vestby. (Victoria Ek)
Sist oppdatert:
1000 kroner til shopping bare fordi du er blogger.

(SIDE2): Det er onsdag morgen, og ni spente motebloggere sitter i maxitaxien på vei til Norwegian Outlet i Vestby, utenfor Oslo.

For første gang er det Sample Sales i Norge, det vil si at du kan handle fra neste års kolleksjon. De ni utvalgte bloggerne har fått førsterett på de eksklusive varene fra kjente motebutikker som Høyer, Hugo Boss, Samsøe & Samsøe, Bergans, Norrøna og Diesel, for å nevne noen.

SE STORT BILDESPESIAL LENGER NED!

- Søt markedsføring
Bloggerne er Nathalie Helgerud, Ele-ista, Styledevil, Maren Bjørgum, Nette Nestea, denoto, The showmanship, Caroline Sandelin og Missbee. I tillegg til gratis transport, brunsj og en eksklusiv visning på Norwegian Outlet, får alle bloggerne handle gratis for 1000 kroner.

- Jeg kjøper heller en ting jeg forelsker meg i enn mange moteplagg. Jeg får så mye giveaways som outfit-blogger, så nå ville jeg velge meg en ting jeg virkelig liker, sier Ingrid Holm med bloggen The showmanship til Side2.no.

Og hun finner seg raskt et plagg som hun ikke klarer seg uten.

- Jeg falt for denne hvite skinnvesten, forteller hun.

Merket har hun ikke engang registrert. Side2 finner snart ut at den er fra Gestuz. Prislappen er halv pris av 2399 kroner.

- Jeg er ikke opptatt av å presentere nye bilder av meg selv i nye antrekk hver dag. Jeg er opptatt av kvalitetsbilder, og liker det best gjennomført og fint. Etter hvert så lærer du deg å kjøpe færre, men gode plagg. Det er så mye press på bloggerne, om at de skal vise nye antrekk hele tiden, men jeg fokuserer mer på vintage og plagg som jeg syr om selv. Jeg bruker heller litt mer penger på ett kvalitetsplagg som jeg vet at jeg vil bruke igjen og igjen.

Men får du mye gratis som blogger?

- Ja, jeg får nye pakker i posten hver uke. Nå er forskjellige store og kjente merker også mer interessert i å samarbeide med oss bloggere, slik som denne invitasjonen til Sample Sales i Norwegian Outlet, forklarer Ingrid.

Så fortsetter hun.

- Jeg synes det er en fin og søt måte å markedsføre klær på istedenfor i de store motemagasinene. Vi plukker ut våre favoritter, som vi får gratis her i dag, så viser vi de til våre lesere.

Men føler du ikke press til at du MÅ skrive om dette da?

- Jo, men vi bloggerne har utrolig mange lesere, og vi står fritt til å skrive hva vi vil. De som står bak denne invitasjonen vet jo at det er en viss risiko for at kanskje en av oss hater dette da, og derfor ikke gir dem noen god omtale. Men det er uansett mer relevant å se oss bloggere i disse klærne enn å se de i store motemagasiner. Det er en mer jordnær måte å markedsføre seg på, mener Ingrid.

Under det eksklusive besøket fikk bloggerne også si sin mening om butikkene og merkevarene.

- Det er jo fint for dem som driver dette stedet at de får høre hvilke merker de bør ta inn, som for eksempel Acne, som ble nevnt her, forklarer Ingrid.

Lanvin, Stella McCartney, og Acne hetest
Bloggerne kaster seg over hyllene på Høyer Luxury, og blant de mest populære plaggene er sko fra Lanvin, Acne, Marc O'Polo og By Marlene Birger og slengbukser fra MIH-jeans. Nesten alle bloggerne finner seg et par sko.

Ingrid synes det er mye fint i butikkene, men er glad hun finner plagg som ikke alle vil ha.

- Jeg har nettopp flyttet hjem fra London. Der har jeg konkurrert mot mange av de beste bloggerne så jeg har fått mye erfaring. Klesstilen her i Norge er mye «safere» enn den er i London. Men norske bloggere er stort sett flinke til å ta bilder og de er intelligente, skryter hun.

- Tar bare imot det jeg liker
En som ikke har like mye erfaring er bloggeren Caroline Sandelin. Hun bor i Porsgrunn, men flytter til England i sommer.

- Det var kjempegøy å være med på dette opplegget. Jeg hadde ikke trodd det var så mange butikker her. Også fikk vi jo et gavekort på 1000 kroner, så jeg taper jo ikke på å ha vært her, smiler hun.

Caroline er derimot ikke like glad for at bloggere får tilsendt alt mulig gratis.

- I starten sier du jo ja til alt, og jeg har fått tilbud fra forskjellige sponsorer, men jeg er redd for hva jeg skal assosieres med. Jeg er veldig nøye på hvilke bilder jeg legger inn på bloggen, det må være fine outfit-bilder, forteller hun.

Caroline fortsetter.

- Vi får tilbud om mye, men jeg tar bare imot det jeg virkelig liker. Folk skjønner med en gang at det er reklame hvis jeg skriver om gaver jeg har fått. Derfor sier jeg heller nei takk til gaver, selv om det er litt kjipt mot dem som gjerne vil gi meg noe.

Hun har funnet et par svarte skyhøye sommersko fra Marc O'Polo og en trenchcoat fra Samsøe & Samsøe.

- Jeg liker tidløse plagg. Dessverre er det få butikker der jeg bor, men jeg elsker å handle vintage.

Caroline gjør de beste kuppene på loppemarkeder i Porsgrunn og markeder i London.

- Jeg finner ofte mye fint på markeder, og det er de plaggene jeg bruker mest. Men det må jo vaskes en del først da, ler hun.

- En hyggelig gest
Ådne Søndrål er en av tre eiere på Norwegian Outlet. Outletet er bygd opp av enkeltstående butikker med egne merker, og er Norges første i sitt slag. Det ble åpnet 3. juni i 2010. Vareprøvene som nå selges i butikkene er plagg som er laget for neste års kolleksjon, men som ikke passet inn i den ordinære kolleksjonen. Outletet består av 40 butikker, spredt over 12000 m².

- Vi har satset på nordmenns favorittmerker. Bergans og Norrøna står sterkere enn Gucci og Prada for nordmenn flest, men jeg er spent på hva bloggerne ser etter, forteller Ådne Sødnerål til Side2.

Så forklarer han hvorfor de vil ha et tettere samarbeid med nettopp bloggerne.

- Vi er en ny og annerledes handledestinasjon, og det er derfor naturlig at vi tar nye medier og andre kanaler i bruk. Norwegian Outlet er ikke der du drar for å handle melk og brød. Vi synes dette konseptet passer inn i bloggverden. Derfor ville vi invitere bloggerne for at de skal få smake og forstå hvem vi er. Og tilbakemeldingene vi får fra bloggerne er viktige for oss. Vi ønsker å ha nettopp slike kunder, forteller han.

Ådne er opptatt av å markedsføre Norwegian Outlet gjennom vanlige mennesker.

- Vi vil gi et jordnært og troverdig uttrykk, og det gjør vi gjerne gjennom bloggerne.

Men hvorfor gir dere bort gavekort på 1000 kroner til hver?

- Vi er opptatt av bloggerne vet hva vi er, og det er fint at de lærer konseptet vårt. Å gi bort dette gavekortet, er bare en hyggelig gest som tegn på at vi setter pris på at bloggerne ville bruke tid her. Også er det veldig spennende for oss å se hva og hvor de vil handle. Vi forventer ikke at de skal skrive om oss, da måtte vi nok gitt mye mer. Bloggerne kan ikke kjøpes uansett. Dette var bare ment som en hyggelig gest til de største motebloggerne i Norge, sier han.

Sample Sales startet onsdag klokken 11.00 på Norwegian Outlet i Vestby.

4231

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere