RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik løser du jobb-konflikten

Sist oppdatert:
Konflikter på arbeidssplassen er et vanlig problem. Her er rådene for å løse dem.

(SIDE2): Krangling med kolleger, uenigheter med sjefen, baksnakking og misforståelser, arbeidsplassen kan lett bli som en slagmark når konflikter tårner seg.

Hvis ikke det blir gjort noe for å løse konfliktene, kan jobben bli til et rot av omplasseringer, sykemeldinger og oppsigelser. Slik kan du løse konfliktene på arbeidsplassen.

1. Fienden er ikke personen. Skill sak og person

2. Forbred deg godt. Ikke gå inn i en konflikt uten å vite hvor du står. Tenk gjennom viktige spørsmål i forkant av møtet.

3. Ta initiativet. Ikke sitt og vent at den andre skal ta det første steget. Hvis du vil ha forandringer, må du åpne for det.

4. Start samtalen. Ettersom du har tatt initiativet til samtalen, bør du starte den. Legg fram problemet på en saklig måte, ikke kom med personangrep.

5. Lytt. Ikke tenk på hva du skal si når motstanderen din legger fram saken sin. Vær åpen og hør på det hun eller han har å si.

6. Spør. Spør hvis noe er uklart, så unngår du misforståelser

7. Ikke svartmal. Selv om du er uenig med et annet menneske må du ikke svartmale ham eller henne. Prøv å se en persons gode sider.

8. Be om forandring. Si at du ønsker en forandring og kom gjerne med forsalg, men ikke krev forandringer.

Kilde:www.karrierelink.no

LES OGSÅ:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere