RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Crestock

Slik må du bevege deg daglig

Sist oppdatert:
Dette er så enkelt at du ikke vil tenke på det som mosjon.

(SIDE2): Mengden aktivitet som skal til for å oppnå helsegevinst synes ikke å ha noen nedre grense. Dermed kan det hevdes at all aktivitet er bedre enn ingen. Likevel har helsemyndighetene klare anbefalinger for deg som ikke kan eller vil trene.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden her!

Helsedirektoratet anbefaler voksne, og eldre å være i aktivitet minst 30 minutter hver dag. For barn gjelder dette 60 minutter. Retningslinjene er basert på at det er en klar sammenheng mellom regelmessig fysisk aktivitet og god helse. Dette gjelder eksempelvis i forhold til forebygging av hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2, høyt blodtrykk, enkelte typer kreft og kognitiv funksjon.

Direktoratet fremhever videre at aktive personer er mindre syke sammenlignet med inaktive. En økning i aktivitetsnivået i form av økt intensitet eller varighet utover de 30 minuttene vil gi ytterligere helsegevinst.

Slik når du anbefalingene
Mange hevder at tiden ikke strekker til i hverdagen og at fysisk aktivitet ikke er mulig å få til. Det er imidlertid ikke vanskelig i det hele tatt om du regner med dine daglige gjøremål.

- For eksempel vil man nå anbefalingene ved å gå 30 minutter mandag, 30 minutter onsdag, 30 minutter fredag, og en time både lørdag og søndag. 30 minutter kan høres mye ut, men aktiviteten kan også deles opp i løpet av dagen. Det er et veldig viktig budskap. Anbefalingene inkluderer både trening som aerobic eller en skitur og samlet hverdagsaktivitet, rask gange til buss eller barnehage teller også, sier konstituert avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet til eget nettsted.

Direktoratet lister en rekke forslag til hvordan man kan nå målet om daglig anbefalt aktivitet:

Tips for 30 minutter fysisk aktivitet daglig:
En spasertur i moderat tempo 10 minutter i lunsjen
Gå til butikken eller shoppingsenter
Rask kveldstur
Tur i skog og mark

Om morgenen
Gå tur med hunden
Hør på musikk- det inspirerer til bevegelse
Gå med barna til barnehagen eller skolen
Gå eller sykle til jobb
Møt opp på jobb fem minutter før, og ta deg en kort tur i området

På jobben
Ta trappen istedenfor heisen
Flytt korridorsnakket ut. Gå en tur i lunsjen
Gå en tur når du skal tenke kreativt
Gå eller sykle til møter utenfor jobben

Etter jobb
Gå en tur etter kveldsmaten
Ta en svingom med de der hjemme
Har du ikke hund, kanskje naboen har en du kan låne?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere