*Nettavisen* Nyheter.

Slik mener Coca-Cola de skal bekjempe overvekt

Foto: (YouTube)

Ny reklamefilm fra brusgiganten provoserer. Se filmen her!

02.02.13 16:38

(SIDE2:) Ernæringsfysiolog hevder reklamefilmen er et desperat forsøk på å snu den synkende salgstalltrenden.

Burde markedsføre seg annerledes

«Denne reklamefilmen er bare en forbløffende og desperat handling for å gjøre noe med selskapets fallende salgstall i USA og andre steder» skriver Marion Nesle på nettsiden Food Politics som er gjengitt på Beveragedaily.com.

Hun har en doktorgrad i ernæring og er blant annet ansatt som ernæringsprofessor ved New York University.

I den to minutter lange reklamefilmen «Come Together» mener Coca-Cola at de nå gjør sine grep for å redusere forekomsten av overvekt og fedme. Her forklarer brusprodusenten at de har minsket størrelsen på flere av sine produkter, at det er synlig merket med hvor mange kalorier en brusboks inneholder og at de stadig finner frem til nye sukkerfrie drikkeprodukter for at forbrukeren enklere kan redusere kaloriinntaket.

Men ifølge Marion Nestle burde Coca-Cola bruke helt andre virkemidler i sin nye film hvis de virkelig ønsker å hjelpe barn og voksne i kampen mot de ekstra kiloene.

«Stopp med markedsføring mot barn», «i stedet for å sette opp stadig flere brus- og matautomater fra skoler så fjern dem» og «slutt å prise de største drikkebegerne på den måten slik at det fremstilles som at man tjener på å kjøpe den største størrelsen» er bare noen av punktene hun lister opp.

Engasjerer brukerne
Også på kommentarfeltet på YouTube har den nye reklamefilmen fra Coca-Cola fått blandende mottagelser:

«Unngå Coca-Cola helt. Det handler ikke om bare sukker eller søtningsstoffer, men også om fargestoffer som heller ikke er gunstig for helsa. Drikk vann, te og hjemmelaget juice», skriver en bruker.

«Overvekt = Mange kalorier + Null trening. Det er enkelt», kommenterer en annen.

«Jeg vet at Coca-Cola ikke bryr seg om min helse og det er helt greit for meg. Det er ikke deres jobb å passe på at vi ikke drikker for mye brus, det er vårt eget ansvar. Folk trenger å innse at det er de selv som har ansvar for sin egen helse og vekt. Og når det gjelder barna er det opp til foreldrene å ta på seg dette ansvaret, ikke firmaet som Coca-Cola», mener en tredje person.

Hva mener du om den reklamefilmen til Coca-Cola? Si din mening i kommentarfeltet under!

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.