- Vær mye mer skeptiske og nøkterne i møte med meningsmålinger!

Statsviter, sjefredaktør og forfatter Gunnar Stavrum gir i disse dager ut boken «Bruk og misbruk av meningsmålinger» på Nettavisens eget forlag.

Han ga boken i gave til statsminister Erna Solberg da hun var gjesteredaktør i Nettavisen fredag. Se mer i videoen over.

Les også: Ny smell for Vedum: MDG øyner håp om helt ny regjering

For mens det hagler med meningsmålinger, mener han det er all grunn til å skjerpe sansene og særlig se på feilmarginene og hvordan spørsmål er stilt i de enkelte målingene.

- Det er viktig at vi skjønner at med enkle grep så kan du få en meningsmåling til å vise to helt forskjellige ting, ved eksempelvis å stille delvis ledende spørsmål.

I boken viser han til hvordan Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) og Oslo kommune, med MDG i spissen, kniver om å få politisk ryggdekning for sitt syn på «Bilfritt byliv».

Stavrums råd er klart:

- Det første du må gjøre er å se på hvordan spørsmålene er stilt. Alle vil jo svare et rungende «ja» på «Ønsker du fred i verden?».

- Du har skrevet en bok om temaet. Hva får vi innsikt i der?

- Jeg ønsker å dele noen triks slik at hver og en av oss selv kan avsløre når vi blir forsøkt «manipulert», sier Stavrum engasjert.

- Da har det egentlig ikke skjedd

Mange av oss hopper i stolen over målinger som lokker med «til himmels» eller «mot stupet», men det bør vi ikke, ifølge Stavrum:

- Jeg ønsker at folk skal være mye mer nøkterne til vanlige politiske meningsmålinger; de har så store feilmarginer at nesten alle endringer som skrives om, er innenfor feilmarginene. Og da har det egentlig ikke skjedd, det bare blåses opp noe det ikke er dekning for, påpeker Stavrum.

- Den dagen Ap-leder Jonas Gahr Støre var gjesteredaktør i Nettavisen kunne han fortelle at på samme dag måtte han først ta på seg en dyster mine for tilbakefall på en måling, før smilet hentes frem i neste måling hvor Ap stiger.

- Da er det bare tull!

Ifølge Stavrum er det særlig viktig å være obs på meningsmålinger som går rett på sak.

Reklame: Her kan du kjøpe boka til Gunnar

- Våpen for PR-byråene

- Det er etter hvert blitt et våpen for PR-byråene og som de utnytter til fulle, advarer Stavrum.

For:

- Hvis du vil overdrive et samfunnsproblem, senker du terskelen for hva som skal til for å svare i den retning.

I boken utdypes eksempler som «trakassering i sosiale medier» - er det at noen er uenig med deg eller har du blitt truet på livet?

- «Vold i hjemmet» - er det uønsket kontroll eller at noen fysisk slår deg? Jo bredere og vagere svarene kan bli, jo lettere er det å blåse opp tallene, påpeker Stavrum.

- Journalister overdriver

- To og en halv uke før stortingsvalget florerer det med meningsmålinger. Opplever du at det blir mye misbruk av målinger?

- Ja! Journalistene og mediene later konsekvent til å overdrive endringene i sine egne målinger og glemmer med en gang at når noe er innenfor feilmarginen, har det ikke skjedd. Du har ikke dekning for det.

- Så hva har vært din motivasjon for å skrive en bok om temaet?

- Jeg har irritert meg over dette i så mange år! Jeg har ofte tenkt at dette tror jeg ikke noe på, så derfor har det vært gøy å jobbe med saken metodisk.

Til slutt: Ikke gå glipp av Nettavisens ferske meningsmåling!