Slik motiverer du deg til treningen

For mange av oss er trening som en gnagende dårlig samvittighet, du vet du burde, men du klarer liksom ikke å sette i gang. Les hvordan du kommer i toppform til sommeren!

Motivasjon= opplevelse x troen på egen mestring

Under har du en liste med tips som skal hjelpe deg til en god opplevelse av trening, det er nemlig det alt handler om ifølge de som forsker på motivasjon og opprettholdelse av trening;

- Finn en treningsform som er lystbetont. Det hele handler om å gjøre noen du liker – da får du mer lyst til å fortsette. Enkelt egentlig¿

- Aktiviteten blir ikke lystbetont før du mestrer den. Ta deg tid til å være ny – gå på introduksjonstimer og bruk instruksjonene i treningsstudio. Da blir det riktig og gøy!

- Sett deg mål, men husk å gjøre dem realistiske. Om målene er store og langt frem i tid del opp i milepæler på veien, så måler du fremgangen din bedre.

- Finn deg en treningspartner. Velg gjerne en god venn/venninne på samme nivå som deg selv, så kan dere måle fremgangen sammen. Da blir treningen også en hyggelig sosial begivenhet.

- Sett av faste tider til trening – gjør disse tidene hellige for deg selv.

- Start rolig og legg inn gradvis økning etter hvert. Det viktigste er din følelse av mestring.

- Husk at riktig oppvarming legger grunnlag for en perfekt trening,

- Sørg for gode sko og en god sports-bh, resten er mest for forfengeligheten

- Bruk gjerne pulsklokke for å sikre riktig kondisjonstrening.

- Styrketrening krever teknikk. Lær denne teknikken først. Da får du bedre resultater og unngår skader.

- Tren forsiden og baksiden av kroppen like mye.

- Tren jevnt og trutt, ikke etter skippertaksmetoden. Da kommer resultatene.

- Variasjon er viktig. Bytt øvelser, treningsform og utstyr jevnlig slik at kroppen får nye utfordringer. Samtidig holdes motivasjonen oppe og det blir aldri kjedelig.

- Få deg en personlig trener. Den aller beste nytten av en personlig trener får du ved styrketrening; Du får det perfekte programmet for deg samtidig som du lærer riktig utførelse og får den ekstra motivasjonen du trenger for å trene effektivt. Du får raskt resultater og da lover jeg at det ikke lenger kjedelig.

Bli med på timer i sal. Husk at det finnes mange nivåer og varianter, så få hjelp til å velge riktig. Musikk + instruksjon = MOTIVASJON.

Lykke til med treningen!

Relaterte linker fra Klikk.no:
De 10 mest vanlige treningsfeilene
6 tips til smart trening
Tren styrke – gå ned i vekt
Trening med personlig trener
Slik trener du mer effektivt
Målrettet trening gir best resultater

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.