En fredag i november ruller en flere tonn tung metallkontainer på hjul inn på Statens vegvesens kontrollstasjon på den norske siden av svenskegrensen ved Svinesund.
Den følger på i en strøm av andre enorme doninger av samme slag som sakte kjører forbi Utrykningspolitiets (UP) utsendte. Mange slippes gjennom, men plutselig stoppes strømmen av en UP-betjents vinkende hånd.
Den enorme fraktekollosen sukker i det den stopper.
Døren på sjåførsiden av førerhuset svinges opp. En svenske i shorts, med piratbandana på hodet og tresko på føttene viser seg.
– Førerkort! Drivers license please, roper UP-kontrolløren ut – om kapp med motorduren fra lastebilen.
Roger Johansson lystrer villig. Han har kjørt lastebil i årevis og har lang fartstid på vinterveier både i Norge og i Norden. Han er glad for at UP har aksjon.
Les også: Nesten halvparten av kontrollerte lastebiler hadde feil
Applauderer kontroll
– Det er bra at disse kontrollene finnes når man skal inn. For hvis det slippes inn toakslede biler som skal opp i fjellene, da blir det problemer, sier lastebilsjåføren.
Se intervju øverst i saken.
Johansson poengterer at norske veier om vinteren ikke er noe å spøke med. Skulle for eksempel en lastebil kjøre uten last på snødekte veier, kan det være veldig farlig, sier han.
– Losser man på et sted og skal videre og laste et annet sted og er tom for last, da er det katastrofe, sier han.
Mens Johansson snakker med Nettavisen, ser UP-betjentene over vogntoget hans. De sjekker at dekkene har riktig merking og at han har med seg kjetting til alle dekk. Han må også blåse i alkometeret.
– Hvordan er forholdene på norske veier?
– Det går bra så lenge det ikke blir kraftig nedbør, sier Johansson.
Lastebilsjåføren mener at prioriteringene til de som har ansvar for standen norske veier er i – er for slappe, noe han frustrerer seg over når han blir stående værfast.
– De vil heller stenge veier enn å gjøre alt for å holde dem åpne. Jeg synes det store ansvaret ligger på den norske stat, sier han.

Denne lastebilen sjokkerte bilist: – Horribelt
Gode dekk gjør nytten
Johansson mener det i all hovedsak står bra til med standarden på lastebilene som ferdes i Norge.
– Er det mange farlige kjøretøy på norske veier vinterstid?
– Det har blitt bedre. Før så man dårligere utstyr, sier han.
– Kjører man hele vinteren med kjetting i Norge, hvis det er snø på veiene?
– Ja, hvis det behøves så gjør man jo det, sier han og forklarer at vinterdekkene normalt sett gjør nytten:
– Men med bra dekk, skjer det noe foran dekkene, da hjelper gode dekk mye, sier lastebilsjåføren.
Les også: Mistet last på flere tonn midt i rundkjøringa: - Kunne blitt rene drapsmaskinen
Avslører smutthull
Kontrollen går mot slutten. Alt er på plass, og den svenske lastebilsjåføren er klar for å legge ut på veien igjen.
Før han smeller igjen døren og setter lastebilen i gir, kommer Johansson med et lite stikk til kontrollørene.
– Så får man jo faktisk fuske litt en gang i blant, slik at man får litt høyere akseltrykk, om man bare skal opp en liten bakke på 20 meter, men det hørte ikke han, sier lastebilsjåføren og peker på UP-betjenten fra Øst politidistrikt.