*Nettavisen* Nyheter.

Slik så dekket ut da flyet måtte nødlande på Gardermoen

Slik så dekket på flyet ut da det måtte lande på Gardermoen. Foto: Kennet Johannessen

– Vi hørte et smell, og påfølgende klakkelyd, sier Kennet Johannessen.

21.03.15 22:01

(BA.NO): Han forteller at det først smalt og deretter ristet kraftig i flyet da det tok av fra Alicante på vei til Bergen.

– Men det ble ikke sagt noe, og vi tenkte ikke noe mer på det. Et kvarter før vi skulle lande i Bergen så jeg at vi ikke var i nærheten av byen. Da ble det opplyst fra kapteinen at de ville gå ned på Gardermoen for å sjekke et av dekkene, sier han til ba.no.

Rester igjen i Alicante

Det var rapportert at det lå rester igjen av dekket på flyplassen i Alicante, sier Johannessen. SAS-flyet fløy lavt over Gardermoen slik at folkene i tårnet kunne kikke på undersiden av flyet.

– Kapteinen sa at vi måtte gå ned med et punktert dekk.

– Hvordan var stemningen ombord?

– Jeg tror noen ble mer anspent enn andre, men det er naturlig når man er oppe i luften og vet at alt ikke er 100 prosent. Men det var ikke noe hysteri eller noe sånt, sier Johannessen.

Han føyer til at landingen var litt hard.

– Og vi opplevde den samme vibrasjonen som da vi tok av, sier Johannessen.

– Superprofesjonelle

BA snappet opp saken da la ut bildene og en kort kommentar på Facebook. Johannessen forteller at både kaptein og crewet ombord var svært rolige.

– De var superprofesjonelle. Vi ble sittende en halvtime i flyet til vi gikk av. Da hadde de ordnet et nytt fly til Bergen, og ventetiden ble kort.

Johannessen er trener for Smørås sitt A-lag i fotball, herrer. De hadde vært en uke på treningsleir i Alicante.

– Det ble en litt uventet vending for gjengen, kommenterer treneren.

SAS sier at de valgte å lande på Gardermoen og bytte fly «da de fikk opplysninger om en mulig punktering».

Artikkelen fortsetter under bildet.

Klikk på bildet for å forstørre.

SAS-fly måtte nødlande på Gardermoen

– Det er to dekk på hver side, og et som var punktert. Det var aldri farlig, og det var en helt vanlig landing, sier pressekontakt i SAS Cathrine Sandegren.

– Men hvorfor landet dere i Oslo dersom det var helt vanlig landing?

– Vi ville naturligvis titte på det så fort som mulig, når vi fikk indikasjoner på at det var punktert, sier Sandegren.

Hun har ikke statistikk på denne type hendelser, forteller hun.

Les flere artikler fra Bergensavisen her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.