RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik så det ut inni SAS-flyet etter kraftig turbulens på en flyvning fra Kristiansand til Las Palmas de Gran Canaria søndag morgen.
Slik så det ut inni SAS-flyet etter kraftig turbulens på en flyvning fra Kristiansand til Las Palmas de Gran Canaria søndag morgen. Foto: Nettavisen-tipser

Slik så det ut på SAS-flyet etter turbulensen

Sist oppdatert:
- «Alt fløy» og havnet på gulvet!

Alle har vel opplevd litt turbulens på flytur, men ikke slik at maten flyr vegg-i-mellom.

Det skjedde på SAS-flyet SK7537 søndag fra Kristiansand til Las Palmas de Gran Canaria søndag morgen.

- Knapt til å holde ut!

- Åhoy. Før vi nådde de 26 varmegradene, var turbulensen på flyet lang, og knapt nok til å holde ut!! «Alt fløy» og havnet på gulvet! Kaffe, bokser, stroganoff og salater, forteller en av passasjerene til Nettavisen.

Vedkommende ble veldig redd:

- Jeg ble redd. Veldig redd.... Resepsjonisten på hotellet her hadde hørt om det hun også, og lurte på om det gikk bra med oss. Noen hadde sagt at flyet falt 200 meter.... Det tror jeg ikke helt på da, men skummelt var det, sier hun videre.

Som bildene viser, maten har slett ikke nådd søppelsekken.

- Det var skikkelige greier. Piloten fortalte en «vits» for å roe oss ned etterpå.

- Kom brått på

Nettavisen har tatt kontakt med presseavdelingen til SAS for å få rede på hvorfor turen ble så oppskakkende.

- Hva skjedde?

- Det var aldri turbulens på et nivå som representerte noen som helst fare for passasjerer eller fly. Det oppstod en såkalt klarluftsturbulens, som er type turbulens som kan komme brått på, slik tilfellet var i går, sier pressekontakt Tonje Sund til Nettavisen.

Hun har snakket med kapteinen på den aktuelle flyvningen.

- Ubehagelig, men ufarlig

Sund forklarer at turbulensen kom inn fra siden og gjorde at matbrettene skled.

- Turbulens kategoriseres i tre nivåer, med tre som høyeste. Det passasjerene opplevde i går var en kategori to turbulens i noen få minutter, deretter kategori en som er «lett turbulens». Dette kan naturligvis oppleves som ubehagelig, men turbulensen på SK7537 var helt ufarlig.

- Sjelden

Sund mener saken viser hvor viktig det er å bruke sikkerhetsbelter:

- Samtidig illustrerer det hvorfor man oppfordrer passasjerer til å holde setebeltet fastspent når man sitter i flysetet, da denne typen turbulens kan oppstå – selv om det er sjelden.

Har du sett denne videoen?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere