RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik skaffet han seg 130.000 kr i investering

Foto: Privat
Henrik fikk full pakke med Nettavisens gratistjeneste.

Henrik Torp (24) hadde en god idé til en ny nettbutikk, men var avhengig av å få designet og programmert siden til en billig penge for å lykkes med gründerdrømmen.

Derfor la han design- og programmeringsjobben ut på Nettavisens anbudstjeneste MittOppdrag.no i håp om å få gode tilbud fra seriøse webdesignere.

Det gikk over all forventning.

- Man kan si at bedriften min Innpris.no er bygget på MittOppdrag, forteller en entusiastisk Henrik Torp.

Kontakter og finansiering
Den unge gründeren fikk nemlig ikke bare gode tilbud som var innenfor det lille budsjettet han hadde til rådighet gjennom MittOppdrag, han skaffet seg også kontakter som spyttet inn verdifull kapital i prosjektet.

- Jeg la inn et oppdrag som jeg fikk meget god respons på. Tilbudene var veldig forskjellig i pris. Det ble satt opp noen møter, og jeg hadde flere gode telefonsamtaler. Et av selskapene kom med en skisse før de kom med tilbud. Jeg likte skissen, og de var også den billigste, forteller Henrik.

Innpris.no hadde vært i produksjon i tre uker da han tok en telefon til selskapet for å sjekke fremgangen.

- Det var administrerende direktør som tok telefonen, og han ble veldig engasjert da han så på siden og hva som var blitt gjort med den.

- Han kom med sine erfaringer og tips, men sa også at om dette skulle bli hva jeg ønsket, så trengte jeg å skalere opp siden slik at ting gikk automatisk. Jeg forklarte at det ikke var satt av mer enn 13.000 kroner.

Samtalen endte med at Henrik ble invitert på møte hos bedriften som designet nettsiden hans. Han kjøpte billetter og kastet seg på flyet dagen etter.

- Møtet varte i fire timer, og de investerte 130.000 kroner i få siden ferdigstilt samt at de satt oss i kontakt med et logistikkfirma og alle betalingsløsningene vi trengte, forteller 24-åringen fra Grefsen i Oslo.

- Markedsføring viktigst
Han har følgende råd til lesere som har planer om å starte opp nettjenester og nettbutikker:

- Gjør investeringen og lanseringen av nettsiden så billig som mulig. Markedsføring er det eneste som teller i denne bransjen, og har du ikke satt av kapital til det, hjelper det ikke å investere mye penger på en god idé.

Ideen bak Innpris.no er å hjelpe bedrifter med å selge ut varene slik at de får frigjort kapital de kan bruke på markedsføring.

- I denne prosessen skaper vi trafikk til nettsidene deres og får betalt for den trafikken vi greier å generere. På denne måten skaper vi konkurranse mot de store kjedene samtidig som vi skaper mangfold for forbrukerne da færre nettsider må legges ned og flere produkter blir værende på markedet, forklarer Henrik.

Som nevnt innledningsvis, varierte pristilbudene mye da Henrik la ut designoppdraget på MittOppdrag.

- Pristilbudene var fra 12.500 kroner til 200 000. Det skal sies her at bedriftene hadde forskjellig tilbud med forskjellig innhold. Så prisen reflekterte ofte hva jeg fikk for pengene, men ikke nødvendigvis hva jeg hadde behov for. Altså ville en annen bedrift kanskje gått for et annet tilbud enn meg. Jeg skulle starte smått og vokse, derfor valgte jeg det billigste.

Fant reklamebyrå
Han trekker også frem en annen fordel med MittOppdrag:

- Jeg brukte MittOppdrags kommentarfelt der jeg så at folk med gode erfaringer gikk god for bedrifter. Siden jeg selv var i startfasen, valgte jeg å gi alle en sjanse og fokuserte på referanser som bedriftene kunne legge frem. De som tok oppdraget, har blant annet vunnet en Bring-pris for beste nettbutikk. Jeg brukte også MittOppdrag for å se etter et reklamebyrå, de eier nå 5 prosent av Innpris.no.

- Det er vanskelig å starte opp uten kontakter, men det skaffet jeg gjennom MittOppdrag, avslutter den 24 år gamle gründeren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere