*Nettavisen* Nyheter.

Slik skal folk som hater styrketrening bli sterke

Foto: Silje Bjørnstad (Mediehuset Nettavisen)

Lanserer spesialtimer for deg som trives best med løpesko.

12.12.13 17:40

(SIDE2:) Er du glad i å løpe, eller har du lyst å komme i gang med løping? Da kan dette være en god nyhet for deg.

Se bildekarusell lenger ned i artikkelen!

Treningskjeden Sats lanserer nemlig flere nye timer beregnet på å få deg toppform til løping. Konseptet består av utendørs løpeklasser på forskjellige nivåer, og en innendørs gruppetime satt sammen for å få deg i bedre løpeform. Timene er et samarbeid med treningsutvikleren Urban Tribe, som skal sørge for løpetrenere på høyt nivå.

Løpeklassene starter først opp når våren nærmer seg, mens innendørstimen, kalt Runners Strenght, har oppstart allerede 14. januar, og det er denne vi har testet.

Les vår mening neders i artikkelen!

- Målgruppe som ikke er begeistret for styrketrening

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Silje Bjørnstad (Mediehuset Nettavisen)

Runners Strenght, er, som det ligger i navnet, en time der styrketrening er sentralt.

- Vi tror og håper at timen blir populær, men er oppmerksomme på at vi henvender oss til en ny målgruppe som i utgangspunktet ikke er så begeistret for styrketrening, sier Daniel Almgren, som er nordisk produktsjef i Sats.

Han tror imidlertid også mange vante gruppetrenere, som også driver med løping, vil like timen godt.

- For disse er terskelen lavere. Runners Strength skal gi stort utbytte samtidig som den er underholdende, og det tyder tilbakemeldingene på at vi har oppnådd, sier han.

- Styrke gjør deg raskere

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Silje Bjørnstad (Mediehuset Nettavisen)

Almgren, som er tidligere friidrettsutøver, og svensk landslagsutøver og nasjonal mester i tikamp, understreker hvor viktig det er for løpere å trene styrke.

- Løpere er tradisjonelt ikke opptatt av annen trening enn løping. Dette medfører at løpere ofte er utsatt for skader, og det kan vi forebygge med Runners Strenght, sier han.

- Ankler, knær, hofter og kjernemuskulaturen er ofte en svakhet hos løpere, og der er det også risiko for slitasjeskader. Derfor ønsker vi å styrke disse områdene spesielt, sier han.

Han peker også på at styrketrening kan bidra til at du blir en raskere løper.

- Sterkere lår og legger, i tillegg til en sterkere kjernemuskulatur, er noe du trenger for å løpe raskt og holde ut i lengre løp. Dersom du er for svak vil teknikken og holdningen bli dårligere og farten reduseres, samtidig som skaderisikoen øker.

På denne timen brukes det ikke noe annet utstyr enn matter. Her bruker du kun egenvekt, som betyr at øvelsene kan utføres omtrent over alt.

- En løper har egentlig behov for å trene både med kroppsvekt og med tyngre belastning. Vi anbefaler begge deler, men tror at terskelen for mange blir lavere med trening med egen kroppsvekt, sier Almgren, som understreker at også de som er vant til å trene med tyngre belastning vil ha utbytte av å trene med egenvekt.

Dette mener vi om timen:

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Silje Bjørnstad (Mediehuset Nettavisen)

Selv om navnet og informasjonen om timen skulle tilsi at dette var ren styrketrening, var ikke det tilfellet. Det var omtrent like mye kondisjon, balanse og styrke, i tillegg til noe spenst- og bevegelighetstrening. Med utgangspunkt i at dette er en time for de som normalt ikke er så glade i styrketrening, kan det nok være en fordel at timen var variert. Men har du behov for mye styrketrening, må du nok gjøre mer enn å gå på denne timen.

I løpet av timen var vi både høyt og lavt, bokstavelig talt. Vi kjørte høye kneløft, sparket oss selv i baken og hoppet høyt til værs. En del av treningen var gjenkjennlig fra aerobic, men stort sett besto kondisjonstreningen av forskjellige former for løping på stedet. Med andre ord er dette en time de aller fleste vil fikse, i alle fall koordinasjonsmessig. Jeg fikk opp pulsen, men hard kondisjonstrening synes jeg ikke det var.

For deg som leser kan det være greit å vite litt om testerens utgangspunkt. Jeg er en person som liker godt å løpe utendørs. Jeg trener også noe styrke (selv om jeg synes det er litt kjedelig), og går på forskjellige gruppetimer, fortrinnsvis spinning. Jeg er verken i dårlig form eller i toppform.

Se bilder fra Runners Strenght-timen her!

5709

Balansetreningen var ganske basic, likevel synes jeg den var bra og utfordrende. Her måtte jeg konsentrere meg godt, og jeg fikk aktivisert mange uvante muskelgrupper. Dessuten fikk jeg virkelig utfodret den relativt svake ankelen min.

Når det gjelder styrketreningen må jeg si at enkelte øvelser var ganske tøffe! Stort sett var det ganske klassiske øvelser, som utfall, diagonalløft, hoftehev, og en rekke planke-varianter. Jeg merket at jeg fikk brukt kjernemuskulaturen godt, og brukte andre muskler enn når jeg trener styrke med vekter. Variasjon er viktig, så dette vil jeg si er positivt, i alle fall om du også trener styrke på egenhånd.

Timen får dessuten et stort pluss for å sette av tilstrekkelig tid til utøyning, eller bevegelighetstrening, til slutt. Ofte er dette noe som gjøres i all hast, eller sløyfes, både på gruppetimer og etter egentrening. Her tøyde vi imidlertid godt, samtidig som vi ikke brukte all verden med tid. En veldig deilig avslutning på timen!

Dette skriver Sats om de nye timene:

1. Runners Strenght

En tøff styrketreningstime med fokus på å gjøre deg til en sterkere og bedre løper. Det er den perfekte oppstartstreningen før løpesesongen og utendørstimene starter til våren. Runners Strength er en 55 min innendørstime som vil tilbys på utvalgte SATS-sentre, med oppstart 7. januar 2014.

2. Tribes - Run Tough, Run Run Pace og Speedplay

En Tribe består at deltakere fra flere ulike SATS-sentre som møter opp på samme sted og blir inndelt i ulike grupper basert på løpeform, mål og nivå. Alle skal kunne delta uansett hvilken form man er i.
Vi lanserer tre ulike Tribes – Run Tough, Run Run Pace og Speedplay. Hver utendørstime har en varighet på 70 min og vil lanseres på utvalgte SATS-sentre.

Vil du ha mer Side2-stoff? Sjekk vår forside!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.