*Nettavisen* Nyheter.

Slik skal kollektivtrafikken bli

Ruter har utarbeidet forslag til fremtidens linjekart i Oslo. Foto: Ruter

Oslo og Akershus er i vekst. Dersom man skal klare å ta i mot befolkningsveksten, må kollektivtilbudet satses på.

13.08.15 11:19

Oslo (NTB): I den ferske storutredningen om fremtidens transportsystem i Osloregionen anbefales det å bygge både nye trikkelinjer, nye togtunneler og en T-banetunnel gjennom hovedstaden.

Utredningen er et samarbeid mellom Ruter, Jernbaneverket og Statens Vegvesen.
Her kan du lese mer om satsingen og presentasjonen.

De anbefaler blant annet:

  • Nye togtunneler på strekningen Oslo S-Nationaltheatret-Lysaker og strekningen Nationaltheatret-Bislett-Økern fram til hovedbanen ved Alnabru.
  • T-banetunnel fra Majorstuen til Bryn, som er knyttet sammen med dagens tunnel på Stortinget.
  • To nye trikkelinjer anbefales; Majorstuen-Carl Berners plass-Helsfyr-Bryn og Bryn-Økern-Sinsen.


Se bildegalleri av noen av de foreslåtte holdeplassene i Oslo:

Klikk på bildet for å forstørre.


Det har tidligere vært foreslått at trikken skal være fremkomstmiddelet som frakter reisende over bakken.

I juni omtalte dittOslo rapporten som konkluderte med at det bør satses på trikken og at det er ønskelig med trikkelinje på Ring 2 i Oslo.

Les også: 2,5 milliarder for nye Oslo-trikker

-Ambisiøst

Utredningen med navnet Konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo (KVU Oslo-Navet) er utarbeidet av Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Jernbaneverket har koordinert arbeidet.

Les også: Prekær pengemangel i kollektivtrafikken

– Det er et ambisiøst prosjekt og et omfattende samarbeid vi snart er i mål med, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Utredningen fastslår også at trafikktilbudet må ha hyppige avganger – det vil si hvert 5. minutt i indre Oslo og hvert tiende minutt i ytre by.

Dette ser utvalget for seg:

Klikk på bildet for å forstørre.

Det skal satses på kollektivt, og da må avgangene være hyppige. Slik ser Ruter og Jernbaneverket for seg avgangene.

Les også: Slik skal du «tvinges» til å reise miljøvennlig

Les også: Dette trenger Ruter 30 milliarder kroner til

Shiner opp

Over 170.000 personer pendler fra utkanten og inn til hovedstaden hver dag. Det krever at kapasiteten holder tritt med en befolkningsvekst, og da en pendlervekst.

I tillegg til planlagt oppgradering av jernbanen, skal også enkelte av togstasjonene rustes opp.

Her er forslagene for noen av dem:

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.