RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik slanket de bort 159 kilo

RUTH, Mai-Britt, Cathrine, Ann Kristin og Jorunn gjorde en stor innsats for å få ned vekten i 2013.
RUTH, Mai-Britt, Cathrine, Ann Kristin og Jorunn gjorde en stor innsats for å få ned vekten i 2013. Foto: Fotograf: Klikk/Egmont/Privat
Sist oppdatert:
Fem damer som fikset vektnedgangen.

(Klikk:) Se de fem storslankerne Klikk Helse skrev om i 2013, og hvordan de ble kvitt 159 overflødige kilo - i gjennomsnitt 32 kilo hver!

Kosthold

- Kostholdet er viktigst for å gå ned i vekt, mens treningen er det viktigste, kombinert med riktig mat, for å beholde vekten stabil, sier professor og overlege Serena Tonstad ved avdeling for preventiv kardiologi ved Oslo universitetssykehus, Ullevål.

- At man ikke går ned i vekt, selv om man spiser sunt, er ikke alltid motsigende. Å spise sunt er ikke det samme som å spise moderat med kalorier, sier ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen.

For eksempel vil et kosthold basert på fet fisk, avocado, nøtter, tørket frukt, vegetabilske oljer og mye brød og ris helt fint kunne kalles sunt, men maten du spiser kan fort utgjøre mange kalorier.

- En hel avocado kan raskt bli vel mye kalorier om den er en del av et måltid. En halv avocado eller kanskje til og med en kvart kan være nok, sier hun.

Trening

Martin Norum, praktisk fagansvarlig for Akademiet i personlig trening, er opptatt av kombinasjonen trening og kosthold.

- Trening handler om å føle seg frisk og om å få sunne vaner. Trening bidrar til å skape et sunnere kosthold, sier han.

Selv om man blir sulten, anbefaler Norum likevel sterkt å gjøre trening til en del av et slankeopplegg.

- Trening gjør det lettere å gå ned i vekt, fordi trening stimulerer til forbedret insulinfølsomhet slik at kroppen håndterer mat og karbohydrater bedre, sier Norum.

Jo hardere du trener, desto bedre.

- Det er selvfølgelig viktig å ha en miks av lettere og tyngre økter, men for de fleste mosjonister er ikke problemet at de trener for hardt, tvert imot, sier fysioterapeut og treningsekspert Jill Jahrmann.

LES OM DE FEM SUPERSLANKERNE:

Slik ble Anne Kristin kvitt 13 kosekilo

Da Anne Kristin Bø så bilringene rundt magen på fjorårets feriebilder, innså hun at det var på tide. Hun var ikke så voldsomt overvektig, men trivselsvekten var for lengst passert.

Sofaliv og sene kosekvelder uten energi til vanlig trening gjennom et helt år, hadde gitt en «avkastning» på 10 raske kilo.

- Plutselig veide jeg 76 kilo. Skulle jeg stoppe utviklingen, måtte jeg ta grep nå før jobben ble enda verre, sier Anne Kristin Bø til Bedre Helse.

Anne Kristin valgte Grete Roede-kurs der hun måtte veie og kaloriberegne absolutt alt hun skulle spise.

Cathrine (41) spiste seg 20 kilo slankere

Cathrine Gundelach Ødegaard (41) har endelig funnet kuren som virker: Ved hjelp av sunn ferdigmat og nye spisevaner har hun gått ned 20 kilo på ett år.

På grunn av sykdom har hun hatt treningsforbud fra flere behandlere - til stor frustrasjon for en dame som liker å gi "full pinne" på spinningsykkelen og styrketrening.

- Vektproblemene forverret seg i mine sykmeldingsperioder. Da ble mat et utmerket middel mot kjedsomhet, vedgår Cathrine til bladet Bedre Helse.

Tross tapre forsøk med kostholdsendringer og trening i smug, har vekten kun gått oppover. I fjor sommer tippet den over til et tresifret tall.

- Jeg bare måtte få kontroll på eget matinntak, og var fast bestemt på at denne gangen skulle jeg klare jobben på egen hånd. Etter flere slankekurs i regi av Grete Roede og Libra innså jeg at vektkamp sammen med andre ikke funket for meg, sier hun.

Cathrine lot seg i stedet inspirere av en venninne som hadde gått ned 12 kilo på Spis-deg-slank-diett.

Bøttetrikset holder Mai-Britts vekt nede

Hun gikk ned 25 kilo - og har blitt der.

- Det ligger nok mest mellom ørene. I mange år spiste jeg to-tre middagsporsjoner. I dag vet jeg at én porsjon er nok til å bli mett, forteller Mai-Britt Pedersen (61) fra Tromsø til bladet Bedre Helse.

- Ekstrakiloene kom for alvor med en tidlig overgangsalder. Jeg spiste egentlig ikke så usunt, bare så altfor mye, og jeg spiste masse frukt hele dagen, forteller Mai-Britt.

Hun var oppe i 93 kilo da hun bestemte seg for å kutte ut all spising mellom måltider.

- Dersom jeg klarer å gå ned 25 kilo, skal jeg gå til toppen av Kilimanjaro, proklamerte hun til både vektklubbvenner, familie og kollegaer i 2006.

Hver dag tvang Mai-Britt seg ut med gåstaver for å få sin daglige time med fysisk aktivitet. Gåing sammen med riktig kosthold kan gjøre deg en kilo lettere i uken.

To år senere sto Mai-Britt på toppen av Afrikas høyeste fjell. Hun har nå klart å holde en stabil vekt på 68 kilo i flere år.

- Jeg har for mange gode grunner til ikke å la det skli ut med kosthold og trening.

Ruth (37) gikk ned 63 kilo

Ruth Anderson (37) veide 130 kilo. Så møtte hun personlig trener Nizam Valentino Kerigo.

Svangerskapskilo som aldri forsvant, hektisk hverdag, mye brus, dårlig mat, null trening og lav selvfølelse. Slik oppsummerer Ruth Anderson fra Kløfta veien fram til en mangeårig tilværelse i størrelse XXL.

- Jeg innså at jeg måtte gjøre noe med helsen, hvis jeg skulle se døtrene mine vokse opp. Lykken var at jeg traff Nizam som hadde stor tro på at jeg kunne klare å gå ned i vekt, forteller Ruth til magasinet Bedre Helse.

Personlig trener Nizam Valentino Kerigo (23) skjønte han måtte gå sakte og systematisk til verks.

Uten treningserfaring måtte Ruth rett og slett bli kjent med egen fysikk. Bare det å krabbe på alle fire med en kropp på 130 kilo var en tung treningsøkt i seg selv.

Ruth bestemte seg for å gå mye ned i vekt da hun begynte, selv om det er en slankemyte er at du ikke må sette deg for ambisiøse vektmål hvis du skal lykkes med vektnedgang. Nå har forskere funnet ut at denne og en rekke andre myter ikke støttes av forskning.

Etter åtte måneder med god gammeldags styrketrening fem dager i uken, hadde Ruth trent seg ned 30 kilo. Med god veiledning unngikk hun nybegynnerfeil og alvorlige skader.

- Jeg er fornøyd med å være nede i 67 kilo. Nå er det vedlikehold av vekt og mer muskelmasse som gjelder, forteller Ruth.

Jorunn gikk ned 38 kilo

Jorunn Sveen er en av dem som har opplevd vektproblemer etter at hun begynte å slanke seg. Hun gikk ned noen kilo, bare for å legge på seg alle sammen igjen, pluss noen til.

– Jeg er sikker på at mange andre kjenner seg igjen i denne type slanking. Du ender opp som stor og tung, og det er ikke morsomt, sier hun ærlig.

Til slutt sa kroppen på et vis stopp. Det ble Jenny Jenssens slankeopplegg som endelig ga henne kontroll over de ekstra kiloene sine.

– Da jeg forsto at det ikke var snakk om en kur, men en varig endring av livsstilen, fikk jeg lyst til å sette i gang. I snitt forsvant 4–5 kilo hver måned, sier Jorunn.

Jenny Jenssens fire beste råd:

  • Glem ordet slankekur. Det eneste som virker, er å leve sunt og godt, uten at det blir hysterisk. Når du vil ned i vekt, skal du tenke fremover og ikke se deg bakover.
  • Sprekker du, må du glemme det og fortsette.
  • Tenk: «Jeg vil. Jeg kan. Jeg klarer!»
  • Du skal spise regelmessig, gjerne hver tredje eller hver fjerde time. Da holdes maskineriet og forbrenningen i gang. Drikk masse vann, og pass på å få i deg nok fiber.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky mener Jenny Jenssens slankeopplegg ligner på en «gammel» versjon av Grete Roede-dietten.

– Og det er jo ikke noe galt i det. Partykvoten blir litt som Grete Roede sine kosemerker. Ikke noe revolusjonerende, men helt sikkert en ok diett som passer for mange, kommenterer ernæringsfysiologen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere